SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE » PROJEKT "ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO"

 

POJEDYNEK KULINARNY 2016 ROK

Idea programu „Żyj smacznie i zdrowo” zainspirowała nas (uczniów i nauczycieli) do działań. Pedagog szkolny zorganizowała spotkanie z gimnazjalistami z naszego ośrodka. Grupa chłopców - Jakub, Mariusz, Szymon, Damian, Rafał, Maciek, Kuba, Piotrek - wyszła z pomysłem zorganizowania pojedynku kulinarnego. Wyzwała do niego kolegów i koleżanki z pozostałych klas. Opierając się na książeczce z przepisami „Żyj smacznie i zdrowo” chętne zespoły miały przygotować wybrany przez siebie przepis – danie. Chłopcy (inicjatorzy wydarzenia) podeszli do zadania bardzo ambitnie – wybierając obiad. Długo nie trzeba było czekać, zgłosiły się jeszcze trzy zespoły. Wybrano śniadanie, II śniadanie, obiad i podwieczorek. Zmagania kulinarne rozpoczęliśmy na początku kwietnia. Było smacznie, estetycznie, ciekawie i zdrowo, a przy okazji młodzi adepci sztuki kulinarnej poznawali zasady zdrowego, właściwego odżywiania się i przygotowywania posiłków. Zmagania gimnazjalistów podpatrywali uczniowie szkoły przysposabiającej do pracy. W związku z tym, że piąty posiłek nie został zaanektowany – grupa uczniów z tej szkoły postanowiła dołączyć do pojedynku jako grupa niezależna. Dzięki temu mogliśmy zaprezentować wszystkie posiłki dnia (posiłki na 5). Działania kulinarne obserwowali członkowie poszczególnych grup, oceniając zaangażowanie uczniów, estetykę i smak danego dania. Niestety, nie udało się w tym pojedynku wyłonić najlepszej grupy, najlepszego dania. Wszystkie były wyśmienite! W wydarzeniu wzięli udział prawie wszyscy uczniów gimnazjum (17) i 6 uczniów szkoły przysposabiającej do pracy.

Chłopcy - inicjatorzy wydarzenia, z dużym zaangażowaniem włączyli się także w przygotowanie materiałów dokumentujących zdarzenie oraz w wyborze zdjęć do filmiku. Filmik został zaprezentowany wszystkim uczniom ośrodka podczas warsztatów pod hasłem „Ruch i zdrowie to podstawa” 27.04.2016 roku.

FILM "POJEDYNEK KULINARNY"


WARSZTATY "NIE MARNUJMY JEDZENIA" 2016 ROK

„Nie marnujmy jedzenia” warsztaty edukacyjne pod takim właśnie hasłem dla uczniów gimnazjum i klas przysposabiających do pracy przygotowała pani Mira Zegadłowicz.  Tematyka zdrowia, zdrowego stylu życia, dbałość o prawidłowe odżywianie przewijają się w naszej szkolnej rzeczywistości prawie codziennie. Uczniowie pracowali w grupach szukając sposobów rozwiązań w dwóch tematach – dlaczego marnujemy jedzenie i co możemy zrobić, aby go nie marnować. Wspólnie analizowaliśmy wyniki pracy. Poddaliśmy oględzinom naszą szkolną lodówkę, w której zgromadziliśmy różne produkty i poddaliśmy je analizie wg różnych kryteriów m.in. przydatności do spożycia, sposobu pakowania, miejsca w lodówce i wyglądu. Według przygotowanych instrukcji bawiliśmy się ucząc. Wypełnialiśmy ankietę, rozmawialiśmy o żywności ekologicznej i właściwej diecie.

          

          

     


WYDARZENIE SPOŁECZNE PROGRAMU "ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO" 2017 ROK

 Jak nauczyć i przekonać ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, że chipsy, coca – cola, słodycze nie służą zdrowiu?  Jak nauczyć i pokazać, że surówki, owoce, II śniadanie wzmocni ich organizm i da siły do działań na cały dzień? Jak zachęcić do aktywności fizycznej i wyrobić nawyki zdrowotne, które pozostaną u nich nawet po opuszczeniu ośrodka? Nauczyciele Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kaczynie dokonują dogłębnej analizy tych zagadnień i szukają ciekawych sposobów na przekazanie informacji, naukę oraz dotarcie z wiedzą do naszych uczniów. Jedną z inspirujących form edukacji zdrowotnej jest Program „Żyj smacznie i zdrowo”. Ciekawe, dające się dostosować do możliwości i umiejętności uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualna, scenariusze zajęć,  przejrzyste przepisy kulinarne oraz konieczność włączenia i zaangażowania w działania młodych gimnazjalistów, w znacznym stopniu poszerzają spektrum naszych edukacyjnych możliwości.

Poprosiliśmy naszych gimnazjalistów o pomoc w zorganizowaniu wydarzenia, włączającego całą społeczność ośrodka do propagowania zdrowego stylu życia, opartego na aktywności ruchowej i zdrowym odżywianiu. Młodzież zaproponowała aby wydarzenie podzielić na dwie części. Pierwszy etap wydarzenia ma polegać na zaktywizowaniu wszystkich klasy szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy, do przygotowania pokazu aktywności ruchowej – i nadali mu tytuł „Wyginam śmiało ciało”. Drugim etapem będzie propagowanie zdrowego, smacznego, właściwego II śniadania – pod hasłem „Śniadanie to jest to”.

Tak też się stało. Uczniowie wszystkich klas naszego ośrodka zaprezentowali ciekawe – czasami wzbudzające w nas radość i ogromny aplauz – inscenizacje propagujące ruch i aktywność fizyczną. Był taniec, zabawa, gimnastyka, aerobic, ćwiczenia z przyrządami i różnymi rekwizytami. Wszyscy, nawet najmłodsi, dali z siebie wszystko! Oglądając i oceniając podjęte działania możemy jednoznacznie stwierdzić, że hasło „Żyj smacznie i zdrowo” znalazło głębokie odbicie w działaniach naszych podopiecznych.

Drugi etap wydarzenia polegał na przygotowaniu przez klasy gimnazjum ciekawych, zdrowych, smacznych sposobów na II śniadanie i zaprezentowaniu swoich propozycji wszystkim uczniom ośrodka. W naszej placówce, od dłuższego czasu mocno pracujemy nad pokazaniem uczniom jak ważne dla zdrowia dziecka i młodego człowieka jest spożywanie II śniadanie. Uświadamiamy uczniom, że ci którzy spożywają prawidłowo skomponowane śniadanie szybciej i lepiej pracują na lekcjach, mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas zajęć, mają siłę do zabawy i są fizycznie sprawniejsi. Biorąc to wszystko pod uwagę jak również analizując przyzwyczajenia żywieniowe naszych podopiecznych postanowiliśmy zintensyfikować działania w kierunku  propagowanie zdrowego odżywiania wśród dzieci i młodzieży ze szczególnym zwróceniem uwagi na II śniadanie.

Już od rana, każda klasa gimnazjum przygotowywała propozycję na zdrowe, smaczne II śniadanie, zgodnie z przepisami programu „Żyj smacznie i zdrowo”. Przygotowano następujące  propozycje:  kl. Ia –    kanapki z indykiem, rzodkiewką, sałatą i  pomidorem, kl. Ib – kanapki z pastą jajeczną i rybą, kl. IIa - domową granolę, kl. IIb – sałatkę z tuńczyka, kl. III – ciasteczka owsiane.

W porze naszego szkolnego II śniadania zwołano wszystkich uczniów ośrodka na prezentację i degustację przygotowanych przysmaków. Było smacznie, było zdrowo, było odlotowo! W ciekawy sposób uczniowie poszczególnych klas przedstawili swoje śniadaniowe propozycje. Wielką niespodziankę było przygotowanie na to wydarzenie, przez uczniów III gimnazjum, nowej piramidy żywieniowej, której podstawą jest ruch i aktywność fizyczna o której nie możemy zapominać chcąc być sprawnym i zdrowym.

Cele wydarzenia (cele społeczne, edukacyjno-rozrywkowe oraz własne):

  1. podniesienie świadomości dotyczącej zdrowego stylu życia,
  2. kształtowanie odpowiedzialności  za własne zdrowie,
  3. zachęcanie do czynnego odpoczynku,
  4. uświadamianie znaczenia ruchu i aktywności fizycznej,
  5. kształtowanie nawyków prawidłowego odżywiania,
  6. zwracanie uwagi na  właściwe komponowanie II śniadania.
  7. zachęcenie uczniów do podejmowania pierwszych prób samodzielnego przygotowania posiłku,
  8. właściwe komponowanie smacznego II śniadania i właściwy dobór produktów spożywczych,
  9. propagowanie zdrowego stylu życia poprzez włączanie uczniów w różnego rodzaju wydarzenia,
  10. integracja społeczności szkolnej.

Uczniowie wszystkich klas gimnazjalnych uczestniczyli w lekcjach opartych o scenariusze przygotowane przez organizatorów programu, a także w ramach zajęć praktycznych poznawali i uczyli się właściwych nawyków żywieniowych. Koordynator przedsięwzięcia Beata Woźniak poprowadziła warsztaty dla szkoły podstawowej oraz szkoły przysposabiającej do pracy i gimnazjum o właściwym zachowaniu się przy stole i bezpieczeństwie w kuchni.


 

 


AKCJA SPOŁECZNA "ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO"


YEDZO 2018


Nasz Ośrodek po raz kolejny przystapił do programu "Żyj smacznie i zdrowo". W 8 edycji programu zaproszono nas do świata grywalizacji. Przygotowano dla nas grę edukacyjną YEDZO, która pozwoli połączyć naukę z zabawą. Ogłoszony został również konkurs na projekt karty do:


Poproszono nas o przeprowadzenie z uczniami lekcji na podstawie załączonych do zestawu scenariuszy oraz wytycznych i zaprojektowanie własnej karty do gry Yedzo. Uczniowie III c Gimnazjum przygotowali najlepszą kartę dnia KLASÓWKA i wysłali ją na konkurs.

 

Formularz konkursowy YEDZO 

SIŁA UMYSŁU

Nazwa zgłaszanej klasy: IIIc gimnazjum SOSW w Kaczynie, 7 uczniów

Data przeprowadzenia lekcji: 9 marca 2018

Nazwa potrawy: Rozumna sałatka z kaszą, szpinakiem i orzechami

Autorski przepis:

Włóż 150g ugotowanej mieszanki kasz (pęczak, bulgur, soczewica zielona) na dno miseczki. Na to nałóż 1 obranego, surowego burak startego na grubej tarce. Zetrzyj 1 małe jabłko, wymieszaj z 2 czubatymi łyżkami jogurtu naturalnego, 1 łyżką oliwy extra vergine oraz 1 czubatą łyżeczką tartego chrzanu ze słoiczka (dla zaostrzenia smaku i lepszego trawienia). Dopraw szczyptą soli i pieprzu i nałóż na buraka. Na wierzch rozsyp 1 garść świeżego szpinaku. Na szpinakową pierzynkę rozsyp pokrojoną w kostkę szyneczkę drobiową -10 dag oraz kilka pomidorków koktajlowych. Na koniec dla zdrowia i lepszej pracy szarych komórek 6 rozgniecionych orzechów włoskich. Smacznego

Krótkie uzasadnienie wartości przyznanych potrawie współczynników:

Nasi uczniowie nie piszą klasówek, nie zdają testów ani egzaminów ale muszą w pełni formy uczestniczyć w organizowanych dla nich zajęciach. Mają problemy z koncentracją uwagi, ze skupieniem, łatwo się rozpraszają – a tyle w ciągu dnia jest do zrobienia. Nasi uczniowie, wykazujący niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, wymagają stałej kontroli pod względem prowadzenia właściwych diet a co za tym idzie właściwego odżywiania. Wielu z nich posiada niezaspokojoną potrzebę jedzenia – zjedzą wszystko (albo prawie wszystko), w każdej ilości. Inni znów zjadają niewiele i tylko wybiórcze potrawy. Dlatego należy ich uczyć i  wyrabiać w nich właściwe nawyki żywieniowe. Od lat udaje nam się wiele zdziałać w tym zakresie. Od 3 lat włączamy się w projekt Żyj smacznie i zdrowo, wykorzystując ciekawe materiały dydaktyczne, dostosowując je  do możliwości intelektualnych naszych uczniów. I tak było w tym temacie. Dzięki scenariuszowi nr 2 „Siła umysłu”, popartemu planszami i kartami YEDZO (uprościliśmy zasady gry i zabawa była pyszna!) wiedzą, że mózg jest narządem który wpływa na pracę naszego całego organizmu. Dzięki niemu myślimy, pamiętamy, reagujemy w ten lub inny sposób, mamy dobre lub złe  samopoczucie. Właściwie odżywiony mózg to sprawna praca i funkcjonowanie naszego organizmu. Uczą się jakie składniki są ważne dla naszego mózgu. Wspólnie też postanowiliśmy przygotować sałatkę, która dostarczy paliwa naszemu mózgowi w postaci skrobi, witamin, składników mineralnych.

Przyznaliśmy naszej potrawie: „Rozumnej sałatce z kaszą, szpinakiem i orzechami” następującą ilość współczynników:

  • 4 za odżywczość – składniki naszej sałatki: budują nasz organizm, a co za tym idzie i nasz mózg, dzięki białku, składnikom mineralnym, dają energię dzięki węglowodanom i tłuszczom, regenerują a to za sprawą witamin i składników mineralnych,
  • 4 za energię – dostarczyliśmy naszemu mózgowi energii w postaci: białko ( chuda szynka, jogurt, orzechy), węglowodany (szpinak, orzechy), witaminy: z grupy B, wit. A, C, E (kasza, orzechy, jabłko, burak), składniki mineralne w tym żelazo (szpinak, burak, kasza), tłuszcze (orzechy, oliwa)
  • 3 za smak – niestety nie każdy jest smakoszem kasz, nie każdy lubi tarte buraki; sałatka bardziej smakowała chłopcom ze względu na zaostrzony smak sosu chrzanowego,
  • 6 za propsy – przy przygotowywaniu sałatki nie tylko uczyliśmy się wielu czynności i umiejętności ale i świetnie bawiliśmy się – krojąc, trąc, mieszając, tworząc kolorową, zdrową i smaczną kompozycję. 

Zajęcia przeprowadziła: 

Beata Woźniak

nauczyciel/pedagog szkolny

mail: bmwozniak@op.pl