Statut
Treść
NAZWA I SIEDZIBA
§ 1
1. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kaczynie zwany dalej „ośrodkiem” jest publiczną placówką dla dzieci i młodzieży, które wymagają stosowania specjalnych oddziaływań wychowawczych, pomocy psychologiczno -pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych ze względu na występującą niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz które z powodu tych niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania.
1.a. Ośrodek może przyjmować dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi, u których wiodącą niepełnosprawnością jest niepełnosprawność intelektualna oraz z głęboką niepełnosprawnością intelektualną dla których organizuje się zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze.
2. Siedziba ośrodka mieści się w miejscowości Kaczyna pod adresem: Kaczyna, ul. Krajobrazowa 43, 34-123 Chocznia, powiat Wadowice, woj. małopolskie. Filia ośrodka mieści się w Kętach - os.700-lecia 22, 32-650 Kęty, woj.małopolskie.
3. Ustalona nazwa jest używana przez ośrodek w pełnym brzmieniu, na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
4. W nazwie ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie "specjalny".
5. Organem prowadzącym jest Powiat Wadowicki z siedzibą ul. Batorego 2
34-100 Wadowice. Ośrodek jest jego jednostką organizacyjną finansowaną z budżetu państwa z subwencji oświatowej.
6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.
§ 1a
1.Ilekroć w statucie mowa jest o "ośrodku" należy przez to rozumieć Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kaczynie.
2. Ilekroć w statucie mowa jest o "szkole" należy przez to rozumieć jedną ze szkół działających przy ośrodku.
3. Ilekroć w statucie mowa jest o "wychowankach" należy przez to rozumieć wszystkie dzieci i młodzież przyjęte do ośrodka i szkół przy nim działających, w tym objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi.
4. Ilekroć w statucie mowa jest o "wychowankach ośrodka" należy przez to rozumieć wszystkich wychowanków objętych opieką całodobową.
5.Ilekroć w statucie mowa jest o "uczniu" należy przez to rozumieć ucznia jednej ze szkół działających przy ośrodku.
6. Ilekroć w statucie mowa jest o "wychowawcy klasy" lub "wychowawcy grupy" należy przez to rozumieć nauczyciela któremu powierzono szczególnej opiece jeden z oddziałów w danym typie szkoły lub jedną z grup wychowawczych w ośrodku.
7. Ilekroć w statucie mowa jest o "nauczycielu" należy przez to rozumieć wszystkich nauczycieli, wychowawców, specjalistów, pedagoga i psychologa.
8. Ilekroć w statucie mowa jest o "organie prowadzącym" należy przez to rozumieć Powiat Wadowicki.
9. Ilekroć w statucie mowa jest o "organie sprawującym nadzór pedagogiczny" należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty.
10.Ilekroć w statucie mowa jest o "ustawie" należy przez to rozumieć Ustawę Prawo Oświatowe.
11.Ilekroć w statucie mowa jest o "oddziaływaniach rewalidacyjnych" należy przez to rozumieć całokształt oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych i profilaktycznych stanowiących spójny proces edukacji.
12.Ilekroć w statucie mowa jest o "rodzicach" należy przez to rozumieć rodziców lub opiekunów prawnych wychowanków.”
SZCZEGÓŁOWE CELE I ZADANIA
§ 2
1.Głównym celem ośrodka jest:
1) zapewnienie jak najlepszych efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki przez wszechstronną edukację dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, maksymalne ich usprawnienie oraz przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i środowisku w integracji ze społeczeństwem, uwzględniając indywidualne możliwości i predyspozycje każdego wychowanka. Efekty kształcenia, wychowania i opieki dla każdego ucznia zawarte są w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, uwzględniającym zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) wspomaganie rodziców (opiekunów prawnych) w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych oraz rozwijanie szeroko pojętej współpracy z rodzicami,
3) współpraca ze środowiskiem lokalnym w szczególności ze szkołami masowymi, stowarzyszeniami, instytucjami oraz prowadzenie działań edukacyjnych i profilaktycznych w środowisku lokalnym.
1a. Realizacja celów ośrodka następuje przez spójną organizację procesów kształcenia, wychowania i opieki zamykających się w jednolitym procesie rewalidacyjnym osób z niepełnosprawnością intelektualną i odbywa się przez wykonywanie zadań wychowawczych, edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych. 2) Zadania wychowawcze ośrodka to:
1) zapewnienie dzieciom i młodzieży ciągłej opieki i umożliwienie rodzicom (opiekunom prawnym) podjęcia pracy zawodowej i właściwego funkcjonowania w społeczeństwie i rodzinie,
2) przygotowanie dzieci i młodzieży do wykonywania pracy na rzecz samego siebie i środowiska w którym żyje, wszystkich czynności szeroko pojętej samoobsługi oraz ewentualnej pracy zawodowej, uwzględniając umiejętności i indywidualne predyspozycje,
3) wspomaganie rodziców (opiekunów prawnych) w pełnieniu funkcji wychowawczych.
2. Zadania edukacyjne ośrodka to:
1) udzielanie wychowankom pomocy przez prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i rewalidacyjnych dostosowanych do ich możliwości, organizowanie zajęć rewalidacyjnych w taki sposób by rozwijały możliwości i predyspozycje dzieci i młodzieży oraz usprawniały całkowicie zaburzone funkcje,
2) rozwijanie twórczości plastycznej, muzycznej, ekspresji teatralnej i aktywności z zakresu gospodarstwa domowego, przyznając priorytet szeroko pojętym zajęciom ruchowym i sportowym uznając je za wyjściowe do rozwijania wszelkich innych złożonych umiejętności,
3) współudział w organizowaniu zajęć kształtujących tożsamość religijną dzieci oraz wykorzystywanie świąt religijnych takich jak: Wigilia, Boże Narodzenie, Wielkanoc, I Komunia, Bierzmowanie uznając, iż dostarczają one dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną silnych bodźców emocjonalnych a ich obrazowa wymowa wspiera rozwój i pobudza do aktywności,
4) w celu zapewnienia wysokiej jakości pracy i skuteczności kształcenia w ośrodku prowadzona jest działalność innowacyjna oraz może być prowadzona działalność eksperymentalna regulowana odrębnymi przepisami. Działalność innowacyjna służy rozwijaniu aktywności, kreatywności uczniów, ich możliwie najpełniejszemu włączeniu społeczne i stanowi stały element pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz terapeutycznej wynikający z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej placówki.
-
Zadania profilaktyczne i terapeutyczne ośrodka to:
1) stwarzanie warunków bezpiecznego pobytu dzieci i młodzieży w ośrodku,
2) rozeznanie środowiska wychowanków w zakresie potrzeb związanych z wdrażaniem programu wychowawczo-profilaktycznego oraz działań terapeutycznych,
3) modelowanie działań wychowawczych ułatwiających poznawanie i wartościowanie przez wychowanków sytuacji, które mogą stanowić zagrożenie oraz stwarzać konieczność działań profilaktycznych i terapeutycznych,
4) kształtowanie u wychowanków umiejętności przeciwstawiania się i radzenia sobie z agresją, przemocą i różnymi formami uzależnień,
5) prowadzenie działalności informacyjnej wśród rodziców dotyczącej uzależnień i sposobów ich przeciwdziałania.
4. Szczegółowe zadania ośrodek realizuje przez:
1) zespoloną działalność rewalidacyjną nauczycieli, wychowawców, pracowników służby zdrowia oraz personelu administracyjno – obsługowego,
2) współpracę z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu zapewnienia potrzeby bezpieczeństwa
dziecka, jak również w celu ustalenia jednolitych oddziaływań rewalidacyjnych oraz pedagogizację środowiska rodzinnego. Formami współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) są: konsultacje, warsztaty dla rodziców, zajęcia z psychologiem i pedagogiem, szkolenia i zebrania rodziców (opiekunów prawnych), wspólne wycieczki, uczestnictwo rodziców (opiekunów prawnych) w imprezach organizowanych przez ośrodek, odwiedziny wychowawców w domach rodzinnych, informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach i problemach edukacyjnych uczniów,
3) współpracę ze środowiskiem lokalnym w tym instytucjami państwowymi i kościelnymi wspierającymi rodzinę i proces wychowania oraz mediami i szkołami masowymi w celu kształtowania właściwych relacji społecznych. Formami współpracy ze środowiskiem lokalnym są: spotkania integracyjne, wspólne zabawy i rajdy, zawody sportowe, udział w uroczystościach religijnych, imprezy okolicznościowe, artykuły i wywiady prasowe,
4) rozwijanie ruchu Olimpiad Specjalnych oraz umożliwienie uczniom udziału w różnorodnych treningach i zawodach sportowych uznając, iż pozwalają one osiągać uczniom sukcesy, które stanowią podstawę do ich dalszego rozwoju,
5) dostarczanie możliwości rozwijania ekspresji plastycznej, muzycznej teatralnej i wszelkich innych form aktywności wybranych i zaakceptowanych przez wychowanków w zespołach i kołach zainteresowań,
6) współpracę ze stowarzyszeniami, uczelniami i ośrodkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi organizacjami w celu ustawicznego podnoszenia kwalifikacji kadry pedagogicznej oraz wdrażania nowoczesnych – innowacyjnych metod pracy z uczniem,
7) współpracę w porozumieniu z rodzicami ucznia z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży w celu wykorzystania wszelkich zasobów środowiska oraz współpracy ze specjalistami różnych dziedzin, zapewniając w ten sposób holistyczne podejście oraz możliwie najpełniejszy rozwój każdemu uczniowi i jego włączenie w grupę rówieśniczą,
8) Organizacja współpracy ośrodka ze środowiskiem zewnętrznym wynika z bieżących potrzeb placówki oraz posiadanych zasobów własnych i może być organizowana w formie:
a) konsultacji,
b) porad,
c) szkoleń,
d) konferencji
e) realizacji wspólnych projektów, w tym badań naukowych
f) zapraszania do ośrodka specjalistów/ekspertów/ konsultantów z kraju i zza granicy.”.
5. Ośrodek realizuje program wychowawczo-profilaktyczny o treściach spójnych dla wszystkich prowadzonych szkół i ośrodka. Treści i formy realizacji programu dostosowane są do możliwości dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym.
6a.
1) Ośrodek umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
2) Ośrodek na wniosek rodziców umożliwia uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:
a) nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej oraz języka regionalnego,
b) nauki własnej historii i kultury.
6b. Ośrodek organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu poprzez:
1) zapoznawanie wychowanków z ideą wolontariatu,
2) uwrażliwianie wychowanków na potrzeby innych ludzi i zwierząt,
3) kształtowanie postaw prospołecznych,
4) udział w akcjach charytatywnych i dobroczynnych wspierających instytucje, fundacje, stowarzyszenia i osoby prywatne,
5) organizowanie zbiórek na cele charytatywne.
6. Ośrodek zaopatruje uczniów w bezpłatne materiały edukacyjne i podręczniki oraz w materiały ćwiczeniowe na poszczególnych poziomach edukacyjnych, zgodnie z harmonogramem określonym w ustawie.
7. W sytuacji zawieszenia zajęć na podstawie odrębnych przepisów, dyrektor ośrodka odpowiada za organizację i realizację zadań ośrodka z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań:
1) z wykorzystaniem uzgodnionych platform edukacyjnych, materiałów wskazanych przez nauczyciela,
2) komunikacja w czasie zdalnego nauczania nauczyciel-uczeń lub nauczyciel –rodzic odbywa się za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams.
8. W ośrodku wdraża się i stosuje standardy ochrony dzieci, zgodnie z odrębnymi przepisami.
ORGANY OŚRODKA
§ 3
1. Organami ośrodka są:
1) Dyrektor Ośrodka,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
2. Organy ośrodka współdziałają ze sobą w celu stworzenia właściwej atmosfery rewalidacyjnej.
3. Dyrektor szkoły realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
1) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim pracowników, określa zakres ich zadań i kompetencji zgodnie z obowiązującymi przepisami i potrzebami,
2) lideruje, wspierając uczenie się i wszechstronny rozwój uczniów, pracę nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
3) nadzoruje realizację celów i zadań szkoły, o których mowa w § 2,
4) dba o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
5) odpowiada za stan organizacyjny ośrodka, za wykonanie planu i programu nauczania oraz za pracę wychowawczą i rewalidacyjną ośrodka,
6) nadaje kierunek działalności ośrodka,
7) ponosi odpowiedzialność za właściwy przebieg zajęć w ośrodku,
8) czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy,
9) ustala zasady gospodarowania zestawem materiałów edukacyjnych i podręczników oraz materiałów ćwiczeniowych oraz szczegółowe zasady korzystania z nich przez uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Rada pedagogiczna realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
1) współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom,
2) wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.
5. Rada rodziców realizuje zadania i kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
1) współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom,
2) wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.
6. Sposoby współdziałania organów ośrodka oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi są następujące:
1) każdy organ ośrodka posiada możliwość swobody działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i statutem ośrodka. Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje. Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni,
2) sytuacje konfliktowe rozwiązuje komisja doraźnie powołana przez radę pedagogiczną lub organ prowadzący z udziałem przedstawicieli wszystkich organów. Wyniki prac komisji przedstawia się szczegółowo wszystkim organom,
3) zapewnianiu bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami ośrodka o podejmowanych i planowanych działaniach służą:
a) zebrania rady pedagogicznej,
b) ogólne zebrania rodziców (opiekunów prawnych) organizowane przynajmniej 1 raz w roku,
c) zebrania rady rodziców,
d) określone godziny przyjmowania stron przez dyrektora ośrodka,
e) tablica informacyjna dla rady pedagogicznej znajdująca się w pokoju nauczycielskim,
f) zarządzenia i informacje dyrektora ośrodka,
g) informator dla rodziców (opiekunów prawnych),
h) tablica informacyjna dla rodziców (opiekunów prawnych),
i) indywidualne kontakty rodziców (opiekunów prawnych) z członkami rady pedagogicznej.
ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 4
1. W skład ośrodka wchodzi:
1) ośmioletnia Szkoła Podstawowa Specjalna,
2) trzyletnia Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy,
3) Filia Ośrodka w Kętach, która prowadzi oddziały działających przy ośrodku szkół. Filia jest integralną częścią ośrodka i jest objęta jego budżetem.
1a. Ośrodek może prowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze indywidualne i grupowe,
1b. Szkoły mogą prowadzić grupy świetlicowe.
2. Nazwy szkół wchodzących w skład ośrodka są używane w pełnym brzmieniu, na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
3. W nazwie szkół umieszczanych na tablicach urzędowych, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną pomija się określenie „specjalna”:
3a. Na terenie ośrodka działa Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska - Oddział Beskidzkie. Oddział skupia osoby z niepełnosprawnością intelektualną z regionu beskidzkiego, w tym wychowanków i absolwentów ośrodka.
4. Ośrodek jest koedukacyjny, zapewnia wychowankom całodobową opiekę i prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
Opiekę w porze nocnej może sprawować 2 pracowników nie będących pracownikami pedagogicznym pod warunkiem, że taka organizacja pozwala na odpowiednie zapewnienie nadzoru i bezpieczeństwa. Zatrudnianie osób pełniących nad wychowankami opiekę w porze nocnej regulują ustalenia rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Osoby te są zatrudnione zgodnie z zaszeregowaniem w wykazie stanowisk pomocniczych i obsługowych (pomoc nauczyciela – sprzątaczka) a ich obowiązki wynikają z zakresu czynności służbowych.
5. Ośrodek zapewnia wychowankom w zależności od potrzeb:
1) dzieciom i młodzieży z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną całodobową opiekę rewalidacyjno – wychowawczą i opiekuńczą, w ramach której organizuje i zapewnia:
a) udział w zajęciach dydaktycznych,
b) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne,
c) realizację indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, programu wychowawczo-profilaktycznego odpowiednio dobranego dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej w działających przy ośrodku szkołach,
d) wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na każdym etapie edukacyjnym co najmniej dwa razy w roku przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi,
e) udzielanie pomocy rodzicom (opiekunom prawnym) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju,
f) udział w zajęciach wychowawczych w ośrodku,
g) przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym,
h) warunki do wzmacniania rozwoju fizycznego,
i) udział wychowanków w życiu społecznym i integrację ze środowiskiem,
j) wypoczynek wychowanków, ich rekreację i rozrywkę w miarę posiadanych środków,
k) opiekę nocną,
l) pomoc w kształtowaniu dalszych losów wychowanków,
m) opiekę pielęgniarską zgodnie z obowiązującym prawem,
n) pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
2) dzieciom i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną:
a) zajęcia w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych,
b) indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
W zależności od predyspozycji dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: mogą korzystać z niektórych form wymienionych w pkt. 1.
6. Podstawą organizacji pracy rewalidacyjno-wychowawczej i opiekuńczej ośrodka jest projekt organizacyjny opracowany przez dyrektora ośrodka, a zatwierdzony przez organ prowadzący.
-
Edukacja w ośrodku obejmuje:
1) zajęcia edukacyjne zgodne z ramowymi planami nauczania dla poszczególnych typów szkół w tym zajęcia rewalidacyjne ustalane indywidualnie dla każdego ucznia zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) zajęcia z religii lub etyki organizowane zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) uchylony
4) zajęcia wychowawcze, samoobsługowe i opiekuńczo – pielęgnacyjne,
5) zajęcia świetlicowe,
6) zajęcia specjalistyczne: zajęcia z psychologiem, zajęcia z pedagogiem, rehabilitacja prowadzona przez wolontariuszy lub inne podmioty działające na rzecz osób z niepełnosprawnością, zajęcia sportowe z różnych dyscyplin sportowych wybranych przez uczniów w Klubach Olimpiad Specjalnych "Leskowiec" i "Soła",
7) zespoły zainteresowań organizowane w ramach zajęć wychowawczych oraz zespoły rozwijające zainteresowania uczniów: plastyczne, teatralne, taneczne, porządkowe, gospodarstwa domowego, relaksacyjno – ruchowe,
8) pracę na rzecz ośrodka i środowiska,
9) W ramach doradztwa zawodowego ośrodek podejmuje działania zgodnie z przepisami prawa, dostosowane do możliwości uczniów w oparciu o podstawę programową oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.
8. W zależności od rodzaju zajęć wychowankowie podzieleni są na: oddziały szkolne, grupy do zajęć rewalidacyjnych i zajęć rozwijających zainteresowania, zespoły zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, grupy wychowawcze i świetlicowe oraz zespoły zainteresowań:
1) oddział szkolny złożony jest z uczniów dobranych, o ile to możliwe, pod względem wieku, jak również możliwości psychofizycznych. W oddziale mogą przebywać uczniowie zróżnicowani wiekowo i realizujący różny rok nauczania,
2) grupę wychowawczą i świetlicową tworzą uczniowie oddziału szkolnego, może być ona zróżnicowana wiekowo, w celu pomocy młodszym przez starszych wychowanków,
3) grupy zajęć rewalidacyjnych, rozwijających zainteresowania i zespoły zainteresowań tworzą wychowankowie o podobnych predyspozycjach bądź zainteresowaniach lub wymagający podobnej formy wsparcia.
9. Opiekę nad wychowankami i uczniami sprawują nauczyciele i wychowawcy. W oddziałach i w grupach do których uczęszczają uczniowie klas I-IV szkoły podstawowej oraz w zespołach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w grupach i oddziałach do których uczęszczają uczniowie klas V-VIII szkoły podstawowej oraz uczniowie klas I-III szkoły przysposabiającej do pracy za zgodą organu prowadzącego:
1) opiekę nad wychowankami podczas wycieczek dydaktycznych organizowanych w czasie zajęć edukacyjnych i wychowawczych sprawują nauczyciele i wychowawcy,
2) opiekę nad wychowankami w czasie zajęć organizowanych poza terenem ośrodka (wycieczki, zawody sportowe, konkursy i inne formy) sprawują opiekunowie, którymi są nauczyciele i pomoce nauczyciela. Liczba wychowanków przypadająca na 1 opiekuna nie może przekroczyć w grupach młodszych 4; w grupach starszych w zależności od możliwości i sprawności wychowanków nie powinna przekraczać 8.
10. W szkołach nie organizuje się dyżurów nauczycielskich między zajęciami. Nauczyciel sam reguluje przerwy w zajęciach, tak by dostosować je do możliwości i wydolności psychofizycznej wychowanków. Opiekę nad uczniami w czasie przerw sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z tym że:
1) dyżury nauczycielskie organizuje się zgodnie z potrzebami uczniów w celu zapewnienia im bezpieczeństwa. Maksymalny wymiar trwania dyżuru oblicza się indywidualnie dla każdego nauczyciela proporcjonalnie do przydzielonej nauczycielowi liczby godzin,
2) w razie wystąpienia sporadycznej potrzeby opuszczenia miejsca zajęć przez nauczyciela, doraźną opiekę nad jego uczniami pełni poproszony przez niego nauczyciel (niesprawujący w tym czasie osobistego nadzoru nad innymi wychowankami),
3) zmiana osób prowadzących zajęcia następuje po imiennym przekazaniu wychowanków, przy przekazaniu obowiązuje wymiana uwag dotyczących widocznych niedyspozycji lub stanu psychofizycznego poszczególnych wychowanków,
4) opiekę nad dziećmi w czasie indywidualnych wyjazdów do lekarza, dentysty lub na badania sprawuje pielęgniarka, pomoc nauczyciela lub w razie konieczności inna osoba wyznaczona przez dyrektora.
-
Uchylony
12. Opiekę nad każdym oddziałem szkolnym sprawuje jeden nauczyciel zwany dalej wychowawcą.
13. Opiekę nad grupą wychowawczą w ośrodku sprawuje wychowawca grupy.
14. Ośrodek organizuje i udziela wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach określonych w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
a) w trakcie bieżącej pracy, zajęć specjalistycznych, zajęć terapeutycznych z pedagogiem i psychologiem, a rodzicom i nauczycielom w formie warsztatów, porad, konsultacji i szkoleń.
§ 5
1. Szkoły realizują podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych i szkołach przysposabiających do pracy, a każdy uczeń posiada indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowany przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.
W zespołach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną obowiązują indywidualne programy rewalidacyjno–wychowawcze opracowane przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczestnikiem zajęć.
2. Ośrodek opiera pracę wychowawczą na treściach programowych szkół przy nim działających, przyznając priorytet szeroko pojętym zajęciom z samoobsługi, gospodarstwa domowego i porządkowym, zajęciom rekreacyjnym oraz w zespołach zainteresowań.
3. Uczeń nie musi realizować wszystkich zadań wynikających z podstawy programowej jeżeli przekraczają one zakres jego możliwości. Nauczyciel dobiera treści programowe dla każdego dziecka stosując szeroko pojętą zasadę indywidualizacji.
4. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami są zajęcia edukacyjne prowadzone:
1) w szkole w systemie klasowo – lekcyjnym dostosowanym do możliwości uczniów w zespołach klasowych:
a) godzina lekcyjna trwa w szkole - 45 minut,
b) przerwy między lekcjami trwają 5-15 minut.
2) w ośrodku i w świetlicy w systemie grupowych zajęć wychowawczych lub zespołów zainteresowań - godzina wychowawcza trwa 60 minut,
3) godzina zajęć specjalistycznych trwa 45 minut a zajęć rewalidacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych trwa 60 minut.
5. Pobyt w ośrodku jest bezpłatny. Dyrektor z upoważnienia organu prowadzącego ustala wysokość kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie, którą ponoszą rodzice. Uczniowie dojeżdżający do szkoły mogą korzystać z wyżywienia w stołówce ośrodka na tych samych zasadach. Organ prowadzący może zwolnić rodziców (opiekunów prawnych) z całości lub części opłat za posiłki w stołówce ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6. Ośrodek prowadzi w szkołach bibliotekę szkolną i zatrudnia nauczyciela bibliotekarza. Biblioteka gromadzi współczesną literaturę pedagogiczną oraz materiały edukacyjne i podręczniki szkolne (jeżeli uczniowie z nich korzystają). Materiały edukacyjne i podręczniki dla uczniów wydawane są wychowawcom klas, którzy odpowiadają za właściwe ich przechowywanie i rozliczanie.
7. Uczniowie, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, ze względu na czas pracy rodziców (opiekunów prawnych) lub dojazd do szkoły, przebywają w świetlicy szkolnej.
8. Godziny pracy ośrodka i szkół przy nim działających ustala się z rodzicami (opiekunami prawnymi) i podaje do wiadomości rodziców (opiekunów prawnych) w każdym roku szkolnym.
WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE
§ 6.
1. Wewnątrzszkolne Ocenianie określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.
2. Specyfika kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na wychowaniu i nauczaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. W specyfice tej trudno oddzielić treści nauczania od treści wychowania gdyż stanowią one nierozłączną całość.
3. Podstawa programowa uznaje, iż dla niektórych uczniów działania edukacyjne mogą nie wykraczać poza pewien obszar zaspakajając specyficzne potrzeby i możliwości tych uczniów. Należy uznać prawo osób niepełnosprawnych do rozwoju we własnym tempie i uwzględniać to prawo podczas ustalania kierunków pracy z uczniem.
4. Podstawową zasadą oceny uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, jest uwzględnianie indywidualnych możliwości i cech osobowościowych każdego dziecka opisanych w IPET opracowanych na podstawie obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
-
Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia.
6. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu umiejętności w stosunku do celów edukacyjnych, treści i osiągnięć określonych w podstawie programowej oraz ustaleń zawartych w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
7. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli i wychowawców stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia uwzględniając wpływ stopnia i rodzaju niepełnosprawności na zachowanie.
8. Ocenianie wspiera rozwój ucznia, motywuje go do osiągnięcia sukcesu w każdym działaniu. Najmniejszy postęp dziecka jest dostrzegany i wzmacniany pozytywnie, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.
-
Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
1) przekazanie uczniowi informacji zwrotnej oraz motywowanie go do dalszej pracy nad ćwiczeniem sprawności i umiejętności w nauce oraz zachowaniu,
2) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specyficznych predyspozycjach ucznia,
3) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
10. We wszystkich typach szkół stosuje się następujące zasady oceniania:
1) otwartość - informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych, zasadach oceniania zachowania oraz kryteriach oceniania, uzasadnianie ustalonej oceny na wniosek uczniów i rodziców,
2) indywidualizacja - treści programowe i wymagania edukacyjne wynikają z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
3) systematyczność - oceny wystawiane są na bieżąco i systematycznie z różnorodnych form aktywności ucznia,
4) jawność- informacja o ocenie podawana jest uczniowi i jego rodzicom.
11. Ocenianie ma służyć promowaniu, motywowaniu oraz analizowaniu mocnych i słabych stron umiejętności ucznia. Ocenia się przede wszystkim: pracę, wysiłek, postępy, umiejętności, zachowanie.
12. Podstawą oceniania jest wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania oraz analiza: wszelkich rodzajów aktywności, wytworów działania praktycznego, ekspresji artystycznych i zachowania.
13. Zakres oceniania obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych planowanych indywidualnie dla każdego ucznia i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości,
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania dostosowanych do wydolności psychofizycznej ucznia,
3) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie z zajęć edukacyjnych oraz zachowania,
4) możliwość przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych,
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
6) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
14. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów), uzasadniane na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub ucznia:
1) nauczyciel uzasadniając ocenę odnosi się do stopnia opanowania wymagań edukacyjnych oraz aktywności ucznia,
2) uzasadnienie oceny może mieć formę informacji ustnej, pisemnej recenzji lub oceny opisowej,
3) uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) może zwrócić się do nauczyciela składając pisemną prośbę o uzasadnienie ustalonej oceny w terminie do 2 dni od jej wystawienia.
15. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
1) bieżące
2) klasyfikacyjne:
a) śródroczne i roczne,
b) końcowe.
16. We wszystkich typach szkół w ośrodku każda ocena jest ocena opisową, za wyjątkiem oceny z religii. Ocenianie z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
17. Ocena opisowa stanowi informację dotyczącą konkretnego zachowania, działania lub wytworu pracy ucznia i powinna motywować i ukierunkowywać ucznia do realizacji postawionych celów.
18. Ocena śródroczna uwzględnia ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym i jest wynikiem obserwacji postępów i rozwoju ucznia na podstawie zgromadzonych informacji w ciągu półrocza.
19. Ocena roczna i końcowa uwzględnia ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym i podkreśla zmiany w rozwoju dziecka wynikające ze stosowania wskazówek zawartych w ocenie śródrocznej. Ma charakter diagnostyczno-informacyjny i jest podstawą modyfikacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w następnym roku nauki.
20. Dla oceny bieżącej we wszystkich typach szkół można stosować odpowiedniki literowe haseł, które są odpowiednikami ocen opisowych i określają wykonanie przez ucznia danego zadania na poziomie:
1) A - otrzymuje uczeń, który pracuje bardzo niechętnie, potrzebuje dużej zachęty i znacznej motywacji do pracy, prace wykonuje z dużą pomocą nauczyciela, zadań często nie doprowadza do końca lub ich nie podejmuje, opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie,
2) B - otrzymuje uczeń, który na ogół pracuje chętnie, z dość dobrym zaangażowaniem, wymaga pomocy nauczyciela, zadania często doprowadza do końca, opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowanie treści,
3) C - otrzymuje uczeń, który pracuje bardzo chętnie, z dużym zaangażowaniem, pracuje samodzielnie lub przy niewielkich wskazówkach nauczyciela, zadania doprowadza do końca, opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności przewidziany w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, potrafi zdobyte wiadomości i umiejętności zastosować w praktycznym działaniu.
21. Kryteria oceniania i wymagania edukacyjne są różne dla każdego ucznia i dostosowane do jego możliwości i predyspozycji oraz ustaleń zawartych w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych.
22. Dla bieżącej oceny zachowania uczniów można stosować odpowiedniki literowe haseł, które są odpowiednikami ocen opisowych i określają stopień realizacji ustalonych kryteriów oceny zachowania.
23. Ocenę zachowania ustala się na podstawie kryteriów oceny zachowania:
1) kryterium I: kultura osobista – uczeń:
a) zna i stosuje zwroty grzecznościowe,
b) jest życzliwy i uprzejmy wobec innych,
c) umie zachować się w różnych sytuacjach/w szkole i poza szkołą,
d) szanuje rodziców i osoby dorosłe,
e) dba o mienie szkoły i własne.
2) kryterium II: współdziałanie w zespole– uczeń:
a) przestrzega zasad współżycia grupowego,
b) współdziała z grupą w czasie zabawy i pracy,
c) nawiązuje serdeczne, koleżeńskie kontakty z członkami grupy,
d) pomaga innym kolegom - dzieli się z innymi kolegami,
e) szanuje mienie kolegów.
3) kryterium III: aktywność społeczna– uczeń:
a) chętnie pracuje na rzecz klasy, szkoły,
b) działa w samorządzie, kołach zainteresowań,
c) sumiennie wykonuje powierzony mu dyżur,
d) bierze udział w imprezach klasowych, szkolnych.
4) kryterium IV: stosunek do obowiązków szkolnych– uczeń:
a) nie spóźnia się na lekcje,
b) dba o przybory szkolne, podręczniki i zeszyty,
c) jest przygotowany do lekcji,
d) aktywnie pracuje na lekcji,
e) wykonuje polecenia nauczyciela,
f) wykonuje zadania domowe,
g) nie odchodzi od grupy,
h) przestrzega regulaminu klasowego.
-
Uchylony.
-
Uchylony
26. Oceny z przedmiotów edukacyjnych ustalają nauczyciele poszczególnych przedmiotów, a ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy, traktując indywidualnie każdego ucznia oraz uwzględniając opinię i uwagi innych nauczycieli i pracowników szkoły jak również prawo ucznia do wyrażenia własnej opinii o swoim zachowaniu i postępowaniu. Samoocena ucznia dokonywana jest tylko w przypadku jeżeli służy ona kształtowaniu kreatywności ucznia a uczeń potrafi jej dokonać.
27. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie:
1) opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii,
2) opinii o braku możliwości uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
-
Uchylony.
-
Uchylony.
30. Na początku każdego roku szkolnego wychowawcy klas informują rodziców (prawnych opiekunów) i uczniów o wymaganiach edukacyjnych i zasadach oceniania zachowania. Oceny są jawne zarówno dla rodzica (prawnego opiekuna) jak i ucznia.
31. W ciągu roku szkolnego rodzice (prawni opiekunowie) informowani są o poziomie funkcjonowania dziecka, postępach i trudnościach w uczeniu się:
1)na spotkaniach klasowych,
2) w czasie spotkań indywidualnych w tym na spotkaniach zespołów d/s udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3)uchylony
4) podczas bezpośredniej obserwacji zajęć na zaproszenie nauczyciela,
5) drogą korespondencyjną.
32. Wytwory pracy ucznia są udostępniane do wglądu rodzicom (prawnym opiekunom) na ich wniosek przez wychowawcę lub nauczyciela prowadzącego dane zajęcia na spotkaniach klasowych lub indywidualnych.
-
Uchylony
34. Uczeń dowiadujący się o przewidzianej dla niego ocenie rocznej lub końcowej może zgłosić nauczycielowi chęć uzyskania lepszej oceny. Nauczyciel analizuje zgromadzone informacje i dokonuje poprawy oceny jeżeli uzna ją za zasadną.
35. Rodzic (prawny opiekun) może wnieść uwagi pisemne lub ustne do wychowawcy klasy dotyczące ustalonych przez nauczyciela i wychowawcę klasy ocen rocznych lub końcowych z przedmiotów edukacyjnych lub z zachowania w terminie 1 tygodnia od otrzymania informacji pisemnej. Uwagi te traktuje się jako odwołanie rodzica (opiekuna prawnego) od ustalonych ocen.
36. Zasadność odwołania od ocen rocznych lub końcowych sprawdza komisja w składzie: wychowawca klasy, nauczyciel przedmiotu, pedagog szkolny i psycholog. Komisja dokonuje analizy postępów ucznia, sporządza protokół i ustala ocenę roczną lub końcową dla ucznia na dwa dni przed klasyfikacją. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.
-
Uczeń podlega klasyfikacji:
1) śródrocznej i rocznej,
2) końcowej.
38. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze kończy się najpóźniej w 3 piątek stycznia a drugie półrocze w czerwcu zgodnie z kalendarzem roku szkolnego.
39. Ustalenia ocen dokonuje się najpóźniej na 2 dni przed klasyfikacją.
40. Klasyfikowanie śródroczne i roczne ucznia polega na okresowym i rocznym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym w sposób opisowy.
41. Dla ucznia ustala się jedną śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania z uwzględnieniem opinii innych nauczycieli i wychowawców, jeżeli uczeń na czas nauki jest wychowankiem ośrodka.
42. Na klasyfikację końcową składają się:
1) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej,
2) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
42. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu.
43. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
44. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
45. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich zajęć edukacyjnych z wyjątkiem tych zajęć, z których został zwolniony.
46. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z wybranych zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
47. Uczeń może nie być klasyfikowany z zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny, z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
48. Jeżeli z powodu losowej nieobecności nauczyciela prowadzącego przedmiot nie ma możliwości wystawienia przez niego oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej, ocenę ustala komisja w składzie ustalonym przez dyrektora szkoły.
49. O promowaniu ucznia do klasy programowo wyższej postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
50. Uczeń może mieć przedłużony okres nauki:
1) szkole podstawowej o:
a) jeden rok – na I etapie edukacyjnym (realizowanym w klasach I–III),
b) dwa lata – na II etapie edukacyjnym (realizowanym w klasach IV–VIII),
2) szkole ponadpodstawowej o jeden rok lub o dwa lata – na podstawie odrębnych przepisów.
51. Decyzję o przedłużeniu uczniowi okresu nauki podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zgody rodziców, nie później niż do końca roku szkolnego odpowiednio: w klasie III i VIII szkoły podstawowej, a w szkole ponadpodstawowej w ostatnim roku nauki.
52. Uczeń, któremu przedłużono okres nauki nie otrzymuje świadectwa lecz pisemną informację na temat realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
53. O ukończeniu szkoły przez ucznia postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
54. W sytuacjach uzasadnionych przepisami prawnymi dopuszcza się, po akceptacji ze strony dyrektora wydanie świadectwa opracowanego wewnętrznie.
55. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
56. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się tylko w formie ustnej oraz na podstawie analizy wytworów pracy ucznia.
57. Na trzy tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować ucznia ustnie o grożącym mu nieklasyfikowaniu, a także poinformować pisemnie o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów)
58. Na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować ustnie – ucznia, a pisemnie - rodziców (prawnych opiekunów) o nieklasyfikowaniu danego ucznia z poszczególnych zajęć edukacyjnych.
59. Uczeń lub jego rodzice zwracają się w ciągu 7 dni od daty poinformowania o nieklasyfikowaniu z pisemną prośbą o egzamin klasyfikacyjny do dyrektora szkoły.
60. Dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego jest udostępniana uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) na wniosek ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) do wglądu w sekretariacie szkoły bez możliwości jej wynoszenia poza teren szkoły.
61. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Przeprowadza się go nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
-
Dyrektor powołuje komisję w składzie :
1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
63. Nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na prośbę własną lub innych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
64. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni rodzice ucznia w charakterze obserwatorów.
65. Zmiany w warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego wprowadza się w drodze uchwał rady pedagogicznej.
§ 7
Do realizacji celów statutowych ośrodek posiada: klasopracownie, pracownie z niezbędnym wyposażeniem, małą salę gimnastyczną, sale do zajęć gimnastyki korekcyjnej, gabinety do zajęć rewalidacyjnych, małe podwórko i boisko szkolne, sale sypialne, jadalnię, świetlicę. Z pomieszczeń tych korzystać mogą wszyscy wychowankowie pod opieką nauczyciela. Pracę w tych pomieszczeniach określa regulamin pracowni opracowany przez jej opiekuna wyznaczonego przez dyrektora ośrodka”. Ponadto Ośrodek posiada izolatkę, pokój badań, pomieszczenia sanitarne, pomieszczenia administracyjno – gospodarcze, kuchnię z zapleczem magazynowym.
PRACOWNICY OŚRODKA
§ 8
1. W ośrodku zatrudnia się pracowników:
1) pedagogicznych: pedagogicznych: nauczycieli, wychowawców, nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga, psychologa, bibliotekarza. Każdy pracownik pedagogiczny jest odpowiedzialny za efekty w zakresie kształcenia i wychowania, jakość i wyniki swojej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków, ponosi odpowiedzialność prawną i moralną za ich zdrowie i bezpieczeństwo,”
2) administracyjnych: główną księgową, sekretarza ośrodka, magazyniera-pomoc biurową,
3) obsługi: pomoce nauczyciela, sprzątaczki, kucharki, kierowcę pełniącego obowiązki konserwatora i palacza, innych pracowników w zależności od możliwości i potrzeb ośrodka.
-
Uchylony.
3. Do zadań nauczyciela szkoły należy w szczególności:
1) nauczanie i wychowanie powierzonych mu uczniów w oparciu o znajomość procesów rewalidacji, rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności oraz stanu ich zdrowia,
2) uwzględnianie w działalności rewalidacyjnej ustaleń wynikających z badań medycznych, psychologicznych, pedagogicznych oraz obserwacji własnych i pozostałych nauczycieli i wychowawców, ze szczególnym zwróceniem uwagi na realizacje zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
3) dobieranie i stosowanie właściwych metod postępowania z uczniami zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej,
4) analizowanie zasadności pobytu dziecka w placówce i w przypadku uzasadnionych wątpliwości, kierowanie go na powtórne badania psychologiczne,
5) dbałość o pomoce dydaktyczne, sprzęt szkolny i wyrabianie jej u uczniów,
6) doskonalenie umiejętności rewalidacyjnych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
7) własny rozwój zawodowy,
8) realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,
9) realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych zadań wynikających z obowiązującego prawa.
4. Każdy nauczyciel realizuje zadania edukacyjno – rewalidacyjne w powierzonym mu zakresie z uczniami jednego lub więcej zespołów klasowych i jest odpowiedzialny za wyniki swojej pracy.
5. Zadaniem wychowawcy zespołu klasowego jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, w szczególności:
1) poznawanie warunków życia uczniów i ich stanu zdrowotnego,
2) systematyczna konsultacja z rodzicami (opiekunami prawnymi), lekarzem, psychologiem na temat psychofizycznego rozwoju uczniów,
3) współdziałanie z wychowawcami ośrodka i rodzicami (opiekunami prawnymi) w zakresie ustalenia jednolitego oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego.
6. Wychowawca zespołu klasowego w celu realizacji zadań:
1) otacza indywidualną opieką każdego ucznia,
2) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego zespole, uzgadniając z nim i koordynując działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka,
3) w miarę możliwości planuje i organizuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) różne formy życia zespołowego integrujące środowisko,
4) kieruje zespołem nauczycieli uczących w jego klasie, którego zadaniem jest między innymi planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom jego klasy,
5) usprawiedliwia nieobecności uczniów. Nieobecność ucznia usprawiedliwiają jego rodzice
(prawni opiekunowie) do 2 tygodni po powrocie ucznia do szkoły w czasie osobistej rozmowy z wychowawcą, przez telefon, za pomocą sms-a lub komunikatorów społecznościowych.
7. Wychowawca w ośrodku zobowiązany jest do organizowania i prowadzenia pracy wychowawczej, rewalidacyjnej i opiekuńczej w powierzonej grupie wychowanków. W szczególności zobowiązany jest do:
1) wdrażania wychowanków do samoobsługi oraz współżycia w grupie,
2) zapewnienia bezpieczeństwa, higieny i zdrowia powierzonych wychowanków,
3) poznania (wspólnie z nauczycielem) warunków życia wychowanków i ich stanu zdrowia,
4) wdrażanie wychowanków do utrzymania w czystości odzieży, bielizny, obuwia oraz utrzymania na odpowiednim poziomie stanu estetycznego pomieszczeń grupy, ośrodka i otoczenia, jak również do poszanowania mienia ośrodka,
5) prowadzenia obserwacji wychowanków, konsultacji spostrzeżeń z nauczycielami i rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków oraz uczestniczenia w posiedzeniach klasowych zespołów nauczycieli obradujących w sprawach powierzonych mu wychowanków,
6) realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
8. Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc uczniom, nauczycielom, rodzicom (opiekunom prawnym) w szczególności w zakresie:
1) rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyny trudności uczniów,
2) udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb,
3) udzielania różnych form pomocy pedagogicznej uczniom realizującym nauczanie indywidualne lub indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze,
4) koordynacji prac z zakresu możliwości zatrudnienia i podjęcia pracy przez wychowanków,
5) działania na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
6) wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
7) czuwania nad przestrzeganiem praw dziecka,
8) prowadzenia badań pedagogiczno-diagnostycznych wychowanków w celu wspierania mocnych stron uczniów,
9) aktualizacji terminów badań związanych z orzecznictwem oraz skierowań do ośrodka.
8.a. Do zadań psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów oraz diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów,
2) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
3) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,
4) zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym,
5) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
6) prowadzenie indywidualnej terapii psychologicznej,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i predyspozycji uczniów oraz eliminowaniu zachowań nieakceptowanych społecznie,
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
8.a.a Do zadań bibliotekarza należy w szczególności gromadzenie i udostepnienie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych uczniom.
8.b. W ośrodku działają stałe i doraźne zespoły nauczycielskie. Zespół funkcjonuje od chwili jego powołania do rozwiązania. Zespoły doraźne powołuje się do wykonania określonego zadania, projektu lub rozwiązania problemu. Pracą każdego zespołu kieruje przewodniczący, którego powołuje dyrektor.
8.c. W ośrodku działają następujące zespoły nauczycielskie:
1) zespół nauczycieli i wychowawców grup wychowawczych pracujących z dzieckiem pod kierunkiem wychowawcy klasy lub innej osoby wyznaczonej przez dyrektora, którego zadaniem jest w szczególności:
a) opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania zgodnie z obowiązującym prawem,
b) udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c) dokonywanie oceny zasadności pobytu wychowanka w ośrodka,
d) ustalanie na wniosek rodziców wychowanka zakresu współpracy ośrodka z wychowankiem i jego rodziną po opuszczeniu przez wychowanka ośrodka.
2) zespoły przedmiotowe nauczycieli:
a) nauczycieli wychowania fizycznego,
b) nauczycieli gimnastyki korekcyjnej,
c) nauczycieli terapii logopedycznej,
d) ds. efektywnego prowadzenia zajęć rewalidacyjnych.
3) zespoły problemowo-zadaniowe:
a) uchylony
b) ds. promocji uczniów oraz SOSW w Kaczynie,
c) ds. promocji zdrowia,
d) ds. ochrony środowiska i ekologii,
e) ds. bezpieczeństwa uczniów,
f) ds. wdrażania procedur postępowania w sytuacji trudnego i problemowego zachowania się ucznia,
g) ds. organizacji letniego wypoczynku uczniów i absolwentów SOSW w Kaczynie.
8.d. Do zadań zespołów nauczycielskich należy w szczególności:
1) planowanie i organizacja procesów zachodzących w ośrodku,
2) koordynowanie działań w ośrodku,
3) zwiększanie skuteczności działania,
4) ułatwienie wykonywania zadań stojących przed ośrodkiem i nauczycielami,
5) doskonalenie umiejętności indywidualnych,
6) zapewnienie nauczycielom bezpośredniego wpływu na podejmowane decyzje,
7) doskonalenia współpracy zespołowej,
8) wymiana doświadczeń między nauczycielami,
9) wykorzystanie potencjału członków grupy dla poprawy jakości nauczania, wychowania i organizacji,
10) ograniczenie ryzyka indywidualnych błędów i pomoc tym nauczycielom, którzy mają trudności w wykonywaniu zadań,
11) zwiększanie poczucia bezpieczeństwa nauczycieli.
9. Zakres zadań pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługowych ustala dyrektor ośrodka:
9a Do zadań pomocy nauczyciela lub wychowawcy ośrodka należy w szczególności spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci w zakresie: higieny osobistej, załatwiania potrzeb fizjologicznych, podczas spożywania posiłków i ubierania. Pełnienie indywidualnej opieki szczególnie nad dziećmi, które korzystają z pomieszczeń sanitarnych oraz pomoc w organizowaniu i prowadzeniu zajęć zespołowych organizowanych przez nauczyciela. Do zadań osoby sprawującej opiekę w porze nocnej należy w szczególności przebywanie na terenie ośrodka przez cały czas pełnienia dyżuru, regularna i systematyczna kontrolę pokoi sypialnych, dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków, stała kontrola stanu zdrowia wychowanków, informowanie rano wychowawców o ewentualnych problemach wychowawczych
i zdrowotnych wychowanków, zabezpieczenie kluczy od pomieszczeń na czas nocy.
-
Uchylony.
§ 9
Dyrektor Ośrodka pełni funkcję dyrektora szkół działających przy ośrodku oraz odpowiada za organizację zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
§ 10
1. W ośrodku tworzy się stanowisko wicedyrektora ośrodka.
2. Obowiązki wicedyrektora określa dyrektor placówki znajdują się one w zakresie uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności wicedyrektora.
3. Wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
§ 10 a
Zasady zatrudniania personelu medycznego ustala właściwy zakład opieki zdrowotnej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
WYCHOWANKOWIE
§ 11
1. Do ośrodka przyjmowane są dzieci i młodzież zakwalifikowane do kształcenia specjalnego.
2. Podstawą przyjęcia do ośrodka i szkół przy nim działających jest skierowanie organu prowadzącego, orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej i wniosek rodziców (opiekunów prawnych).
3. Wychowankiem może zostać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym od 7 do 24 roku życia. Wychowankiem ośrodka może zostać dziecko od 10 do 24 roku życia, który samodzielnie zaspakaja lub sygnalizuje potrzeby fizjologiczne oraz nie wykazuje zachowań zagrażających samemu sobie i otoczeniu.
-
Uchylony
5. Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia:
1) 20 roku życia w przypadku szkoły podstawowej,
2) uchylony
3) 24 roku życia w przypadku szkoły przysposabiającej do pracy.
6. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone są do końca roku szkolnego, w którym uczestnik zajęć kończy 25 lat.
§ 12
1. Wychowankowie przebywający w ośrodku podzieleni są na grupy wychowawcze, w szkołach na: oddziały, grupy zajęć rewalidacyjnych, świetlicowych i rozwijających zainteresowania oraz zespoły zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
2. Liczba wychowanków w oddziale szkolnym, grupie wychowawczej lub świetlicowej wynosi do 8 osób, w zespole zajęć rewalidacyjno – wychowawczych do 4 osób.
-
Uchylony
-
Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
5. Gminy organizują dojazd uczniów do szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami. Odpowiedzialność za dzieci w czasie podróży ponoszą opiekunowie zatrudniani przez gminę, rodzice (opiekunowie prawni).”
6. Dzieci w wieku do lat 13-tu mogą wyjeżdżać z ośrodka tylko pod opieką opiekunów, rodziców (opiekunów prawnych).
7. Młodzież powyżej lat 13 może samodzielnie wyjeżdżać do domów rodzinnych na pisemną prośbę rodziców (opiekunów prawnych), o ile stan niepełnosprawności daje gwarancję bezpieczeństwa i samodzielności w poruszaniu się.
8. Wychowankowie, którzy zachorowali w czasie zajęć mogą być odwożeni do domów rodzinnych przez ośrodek pod opieką pielęgniarki, pomocy nauczyciela lub w razie konieczności innej osoby wyznaczonej przez dyrektora.
9. Rodzice (opiekunowie prawni) wychowanków zobowiązani są do wyposażenia swoich dzieci w bieliznę osobistą, odzież, obuwie oraz inne przedmioty osobistego użytku.
10. Ośrodek utrzymuje kontakt z absolwentami, interesuje się ich losami w miarę możliwości i posiadanych środków, zaprasza ich na imprezy organizowane przez ośrodek oraz wypoczynek letni i zimowy.
§ 13
1. Wychowanek ma prawo do:
1) wszelkich form pomocy rewalidacyjnej dostosowanej do jego możliwości i właściwie zorganizowanej opieki,
2) poszanowania jego godności i człowieczeństwa bez względu na stopień występujących zaburzeń,
3) rozwijania tożsamości i praktyk religijnych,
4) ochrony przed przemocą, uzależnieniem, i przejawami patologii społecznej, zasady tej ochrony regulują w ośrodku: program wychowawczo- profilaktyczny oraz standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem,
5) rozwijania umiejętności sportowych w klubie Olimpiad Specjalnych oraz rozwijania swoich zainteresowań w kołach i zespołach zainteresowań,
6) uczeń szkoły podstawowej ma prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników jeżeli z nich korzysta, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
7) uczęszczania do wszystkich typów szkół działających przy ośrodku.
2. Wychowanek ma obowiązek na miarę swoich możliwości:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zorganizowanych zajęciach w życiu ośrodka oraz przygotowywać się do zajęć,
2) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz kolegów, być uczynnym i koleżeńskim, pomagać słabszym, szanować poglądy i przekonania innych,
3) dbać o schludny wygląd i nosić strój określony przez dyrektora (wygodne ubranie w dni powszednie, strój galowy złożony z białej koszuli lub bluzki i ciemnych spodni lub spódnicy w dni uroczystości szkolnych; obuwie przeznaczone do poruszania się wewnątrz budynku szkolnego),
4) dbać o własne bezpieczeństwo, zdrowie i higienę, nie stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa innych,
5) dbać o wspólne dobro i porządek w ośrodku,
6) wyłączać podczas wszystkich zajęć telefon komórkowy i inne urządzenia elektroniczne, w szczególności gry i odtwarzacze muzyki, o ile korzystanie z nich nie jest przewidziane w programie zajęć i nie odbywa się na wyraźne polecenie nauczyciela,
7) podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora oraz ustaleniom rady pedagogicznej,
8) przestrzegać zapisów statutu ośrodka.
3. Nagroda i kara stosowana jest w ośrodku w codziennej pracy zgodnie z zasadą wzmocnień pozytywnych obowiązujących w pedagogice specjalnej:
1) wyróżnienie wychowanka nagrodą nie może mieć charakteru nagradzania go za wyższy od innych wychowanków poziom jego rozwoju intelektualnego,
2) wychowanek może otrzymać następujące nagrody: pochwała wychowawcy wobec klasy, pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej, dyplom uznania dla osiągnięć ucznia, nagroda rzeczowa,
3) wychowanek może otrzymać następujące kary: pozbawienie przywileju wzmocnienia, ustne upomnienie w indywidualnej rozmowie, ustne upomnienie na forum klasy, zakaz uczestnictwa na określony czas w imprezach klasowych i szkolnych oraz preferowanych aktywnościach, niewpływających na proces rewalidacji.
4. W przypadku naruszenia praw wychowanka lub nieakceptacji nagrody czy kary uczeń, rodzic (opiekun prawny) lub inny pracownik ośrodka ma prawo do złożenia skargi do dyrektora ośrodka, który rozpatruje skargę w trybie natychmiastowym i podejmuje działania w stosunku do osób, które dopuściły się naruszenia praw wychowanka lub podejmuje działania naprawcze, jeżeli naruszenie powstało z powodu obowiązujących w ośrodku przepisów prawnych.
5. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić w drodze decyzji administracyjnej lub decyzji dyrektora na podstawie uchwały rady pedagogicznej w następujących przypadkach:
1) skazania ucznia prawomocnym wyrokiem sądu,
2) notorycznego nieusprawiedliwionego opuszczania zajęć lekcyjnych przez ucznia przy absencji przekraczającej 80% dni nauki,
3) od decyzji o skreśleniu z listy uczniów uczniowi przysługuje odwołanie do właściwego Kuratora Oświaty za pośrednictwem dyrektora, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
5.a. Zapisy ust. 5 nie dotyczą ucznia objętego obowiązkiem szkolnym.
5.b. Wniosek o przeniesienie ucznia do innej szkoły może wynikać z następujących przyczyn:
a) ustawiczne zachowanie zagrażające bezpieczeństwu innych dzieci,
b) trudności wychowawcze związane z łamaniem prawa np. kradzieże na terenie ośrodka i poza nim, bójki i agresywne zachowania, wnoszenie i spożywanie narkotyków lub dopalaczy na terenie szkoły,
c) rażące naruszanie norm i zasad obowiązujących w szkole mające demoralizujący wpływ na innych uczniów,
d) wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy oraz celowe niszczenie lub kradzież mienia szkolnego,
e) fałszowanie dokumentów szkolnych.
5.c. Dyrektor zwraca się z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły po wyczerpaniu środków wychowawczych dostępnych w placówce i podjęciu wszelkich możliwych działań we współpracy z rodzicami dziecka mających na celu włączenie ucznia w środowisko szkolne.
-
Uchylony.
7. Ośrodek informuje rodziców (opiekunów prawnych) o postępach ucznia oraz o problemach wychowawczych lub sytuacji zdrowotnej wychowanków.
-
Uchylony.
DOKUMENTACJA
§ 14
1. Ośrodek prowadzi i gromadzi dokumentację dotyczącą:
1) przebiegu nauczania tj.:
a) księgę uczniów Szkoły Podstawowej, Szkoły Przysposabiającej do Pracy,
b) księgę arkuszy ocen,
c) dzienniki lekcyjne dla każdego oddziału,
d) dzienniki innych zajęć,
e) dzienniki nauczania indywidualnego,
f) dziennik świetlicy,
g) dziennik pracy pedagoga szkolnego,
h) dziennik pracy psychologa,
i) dzienniki indywidualnych i zespołowych zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz zeszyty obserwacji,
j) arkusze ocen uczniów.
k) protokolarz Rad Pedagogicznych.
2) pobytu w ośrodku tj.:
a) księgę wychowanków ośrodka,
b) dzienniki zajęć wychowawczych prowadzone dla każdej grupy wychowanków,
c) dokumentację osobistą wychowanka (tzw. teczki osobowe wychowanków),
d) rejestr przyjazdów i wyjazdów wychowanków.
3) gospodarki finansowej i budżetowej.
2. Zasady prowadzenia i gromadzenia dokumentacji określają odrębne przepisy.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 15
1. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i budżetowej określają odrębne przepisy.
2. Obecna wersja statutu poprzedzona była statutem uchwalonym przez Radę Pedagogiczną SOSW w Kaczynie w dniu 30. VIII 1994 r.
3. Zmian do statutu dokonano uchwałami Rady Pedagogicznej SOSW w Kaczynie na zebraniach w dniach: 27.VI.2005 r., 20.XII.2010 r., 31.VIII.2015 r., 29.11.2017 r., 19.I.2024r.