Przejdź do treści
Życzenia2023
Przejdź do stopki

Statut

Treść

NAZWA I SIEDZIBA

§  1

1. Specjalny Ośrodek  Szkolno-Wychowawczy w Kaczynie zwany dalej „ośrodkiem” jest publiczną placówką dla dzieci i młodzieży, które wymagają stosowania specjalnych oddziaływań wychowawczych, pomocy psychologiczno -pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych ze względu na występującą niepełnosprawność intelektualną w stopniu   umiarkowanym lub znacznym oraz które z powodu tych niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu  zamieszkania.

1.a. Ośrodek  może  przyjmować dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi, u których wiodącą  niepełnosprawnością jest niepełnosprawność intelektualna oraz z głęboką niepełnosprawnością intelektualną dla których organizuje się zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze.

2. Siedziba ośrodka mieści się w miejscowości Kaczyna pod adresem: Kaczyna, ul. Krajobrazowa 43, 34-123 Chocznia, powiat Wadowice, woj. małopolskie. Filia ośrodka mieści się w Kętach - os.700-lecia 22, 32-650 Kęty, woj.małopolskie.

3. Ustalona nazwa jest używana przez ośrodek w pełnym brzmieniu, na pieczęciach może być używany skrót nazwy.

4.  W nazwie ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie "specjalny".

5. Organem prowadzącym jest  Powiat  Wadowicki z siedzibą ul. Batorego 2
34-100 Wadowice. Ośrodek jest jego jednostką organizacyjną finansowaną z budżetu państwa z subwencji oświatowej.

6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.

§ 1a

1.Ilekroć w statucie mowa jest o "ośrodku" należy przez to rozumieć Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kaczynie.

2. Ilekroć w statucie mowa jest o "szkole" należy przez to rozumieć jedną ze szkół działających przy ośrodku.

3. Ilekroć w statucie mowa jest o "wychowankach" należy przez to rozumieć wszystkie dzieci i młodzież przyjęte do ośrodka i szkół przy nim działających, w tym objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi.

4. Ilekroć w statucie mowa jest o "wychowankach ośrodka" należy przez to rozumieć wszystkich wychowanków objętych opieką całodobową.

5.Ilekroć w statucie mowa jest o "uczniu" należy przez to rozumieć ucznia jednej ze szkół działających przy ośrodku.

6. Ilekroć w statucie mowa jest o "wychowawcy klasy" lub "wychowawcy grupy"  należy przez to rozumieć nauczyciela któremu powierzono szczególnej opiece jeden z oddziałów w danym typie szkoły lub jedną z grup wychowawczych w  ośrodku.

7. Ilekroć w statucie mowa jest o "nauczycielu" należy przez to rozumieć wszystkich nauczycieli, wychowawców,  specjalistów, pedagoga i psychologa.

8. Ilekroć w statucie mowa jest o "organie prowadzącym" należy przez to rozumieć Powiat Wadowicki.

9. Ilekroć w statucie mowa jest o "organie sprawującym nadzór pedagogiczny" należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty.

10.Ilekroć w statucie mowa jest o "ustawie" należy przez to rozumieć Ustawę Prawo Oświatowe.

11.Ilekroć w statucie mowa jest o "oddziaływaniach rewalidacyjnych" należy przez to rozumieć całokształt oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych i profilaktycznych stanowiących spójny proces edukacji.

12.Ilekroć w statucie mowa jest o "rodzicach" należy przez to rozumieć rodziców lub opiekunów prawnych wychowanków.”

SZCZEGÓŁOWE CELE I ZADANIA                                                                                         

§  2

1.Głównym  celem  ośrodka  jest:

1) zapewnienie jak najlepszych efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki przez wszechstronną edukację dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, maksymalne ich usprawnienie  oraz  przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w rodzinie i środowisku  w integracji  ze  społeczeństwem, uwzględniając  indywidualne  możliwości i predyspozycje  każdego  wychowanka. Efekty kształcenia, wychowania i opieki dla każdego ucznia zawarte są w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, uwzględniającym zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) wspomaganie rodziców (opiekunów prawnych) w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych oraz rozwijanie szeroko pojętej współpracy z rodzicami,

3) współpraca ze środowiskiem lokalnym w szczególności ze szkołami masowymi, stowarzyszeniami, instytucjami oraz prowadzenie działań edukacyjnych i profilaktycznych w środowisku lokalnym.

1a. Realizacja celów ośrodka następuje przez spójną organizację procesów kształcenia, wychowania i opieki zamykających się w jednolitym procesie  rewalidacyjnym osób z niepełnosprawnością intelektualną i odbywa się przez wykonywanie zadań wychowawczych, edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych.                                                                              2) Zadania wychowawcze ośrodka to:

1) zapewnienie dzieciom i młodzieży ciągłej opieki i umożliwienie  rodzicom (opiekunom prawnym) podjęcia pracy zawodowej i właściwego funkcjonowania w społeczeństwie i rodzinie,

2) przygotowanie  dzieci i młodzieży  do wykonywania  pracy na rzecz samego siebie i środowiska w którym żyje, wszystkich czynności szeroko pojętej samoobsługi oraz   ewentualnej pracy zawodowej,   uwzględniając umiejętności i  indywidualne predyspozycje,

3)  wspomaganie rodziców (opiekunów prawnych) w pełnieniu funkcji wychowawczych.

2. Zadania edukacyjne ośrodka to:

1)  udzielanie wychowankom pomocy przez prowadzenie zajęć dydaktycznych,  wychowawczych  i  rewalidacyjnych  dostosowanych  do ich możliwości, organizowanie zajęć rewalidacyjnych w taki sposób by rozwijały możliwości i predyspozycje dzieci i młodzieży oraz usprawniały całkowicie zaburzone funkcje,

2) rozwijanie  twórczości  plastycznej,  muzycznej, ekspresji  teatralnej  i aktywności z zakresu   gospodarstwa  domowego,  przyznając    priorytet  szeroko    pojętym   zajęciom   ruchowym   i sportowym uznając je za wyjściowe do rozwijania wszelkich innych złożonych  umiejętności,

3)   współudział   w  organizowaniu  zajęć  kształtujących  tożsamość  religijną  dzieci   oraz   wykorzystywanie   świąt   religijnych   takich  jak:  Wigilia, Boże Narodzenie, Wielkanoc, I Komunia,  Bierzmowanie   uznając, iż   dostarczają   one   dzieciom  z  niepełnosprawnością intelektualną silnych  bodźców  emocjonalnych  a  ich  obrazowa  wymowa  wspiera  rozwój i pobudza  do  aktywności,

4)  w celu zapewnienia wysokiej jakości pracy i skuteczności kształcenia w ośrodku  prowadzona jest działalność innowacyjna oraz może być prowadzona działalność eksperymentalna regulowana odrębnymi przepisami. Działalność innowacyjna służy rozwijaniu aktywności, kreatywności uczniów, ich możliwie najpełniejszemu włączeniu społeczne i stanowi stały element pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz terapeutycznej wynikający  z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej placówki.

  1. Zadania profilaktyczne i terapeutyczne ośrodka to:

1)  stwarzanie warunków bezpiecznego pobytu dzieci i młodzieży w ośrodku,

2)  rozeznanie środowiska wychowanków w zakresie potrzeb związanych z wdrażaniem programu wychowawczo-profilaktycznego oraz działań terapeutycznych,

3)   modelowanie działań wychowawczych ułatwiających poznawanie i wartościowanie przez wychowanków sytuacji, które mogą stanowić zagrożenie oraz stwarzać konieczność działań profilaktycznych i terapeutycznych,

4)   kształtowanie u wychowanków  umiejętności przeciwstawiania się i radzenia sobie z agresją, przemocą i różnymi formami uzależnień,

5)   prowadzenie działalności informacyjnej wśród rodziców dotyczącej uzależnień i sposobów ich przeciwdziałania.

4. Szczegółowe   zadania   ośrodek   realizuje  przez:

1)  zespoloną  działalność   rewalidacyjną   nauczycieli,  wychowawców,  pracowników służby  zdrowia  oraz  personelu   administracyjno – obsługowego,

2)  współpracę z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu zapewnienia potrzeby bezpieczeństwa

dziecka, jak również w celu ustalenia jednolitych oddziaływań    rewalidacyjnych oraz pedagogizację środowiska  rodzinnego. Formami współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) są: konsultacje, warsztaty dla rodziców, zajęcia z psychologiem i pedagogiem, szkolenia i zebrania rodziców (opiekunów prawnych), wspólne wycieczki, uczestnictwo rodziców (opiekunów prawnych) w imprezach organizowanych przez ośrodek, odwiedziny wychowawców w domach rodzinnych, informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach i problemach edukacyjnych uczniów,

3)  współpracę  ze  środowiskiem lokalnym w tym instytucjami państwowymi i kościelnymi wspierającymi rodzinę i proces wychowania oraz mediami i szkołami   masowymi  w celu kształtowania właściwych relacji społecznych. Formami współpracy ze środowiskiem lokalnym są: spotkania integracyjne, wspólne zabawy i rajdy, zawody sportowe, udział w uroczystościach religijnych, imprezy okolicznościowe, artykuły i wywiady prasowe,

4)  rozwijanie ruchu Olimpiad Specjalnych oraz umożliwienie uczniom udziału w  różnorodnych treningach i zawodach sportowych  uznając, iż pozwalają one osiągać uczniom sukcesy,  które stanowią podstawę do ich dalszego rozwoju,

5)  dostarczanie możliwości rozwijania ekspresji plastycznej,  muzycznej   teatralnej  i wszelkich innych form  aktywności   wybranych i  zaakceptowanych  przez wychowanków w zespołach i kołach zainteresowań,

6)  współpracę ze stowarzyszeniami, uczelniami i ośrodkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi organizacjami w celu ustawicznego podnoszenia kwalifikacji kadry pedagogicznej oraz wdrażania nowoczesnych – innowacyjnych metod pracy z uczniem,

7)  współpracę w porozumieniu z rodzicami ucznia z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży  w celu wykorzystania wszelkich zasobów środowiska oraz współpracy  ze specjalistami różnych dziedzin, zapewniając w ten sposób holistyczne podejście oraz możliwie najpełniejszy rozwój każdemu uczniowi i jego włączenie w grupę rówieśniczą,

8)  Organizacja współpracy ośrodka ze środowiskiem zewnętrznym wynika z bieżących potrzeb placówki oraz posiadanych zasobów własnych i może być organizowana w formie:

a) konsultacji,

b) porad,

c) szkoleń,

d) konferencji

e) realizacji wspólnych projektów, w tym badań naukowych

f) zapraszania do ośrodka specjalistów/ekspertów/ konsultantów z kraju i zza granicy.”.

5. Ośrodek realizuje program wychowawczo-profilaktyczny o treściach spójnych dla wszystkich prowadzonych szkół i ośrodka. Treści i formy realizacji programu dostosowane są do możliwości dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym.

6a.

1)  Ośrodek umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

2)  Ośrodek na wniosek rodziców umożliwia uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:

a)  nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej oraz języka regionalnego,

b)  nauki własnej historii i kultury.

6b. Ośrodek organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu poprzez:

1) zapoznawanie wychowanków z ideą wolontariatu,

2) uwrażliwianie wychowanków na potrzeby innych ludzi i zwierząt,

3) kształtowanie postaw prospołecznych,

4) udział w akcjach charytatywnych i dobroczynnych wspierających instytucje, fundacje, stowarzyszenia i osoby   prywatne,

5) organizowanie zbiórek na cele charytatywne.

6. Ośrodek zaopatruje uczniów w bezpłatne materiały edukacyjne i podręczniki  oraz w materiały ćwiczeniowe na poszczególnych poziomach edukacyjnych, zgodnie z harmonogramem określonym w ustawie.

7. W sytuacji zawieszenia zajęć na podstawie odrębnych przepisów, dyrektor ośrodka odpowiada za organizację i realizację zadań ośrodka z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań:

1)  z wykorzystaniem uzgodnionych platform edukacyjnych, materiałów wskazanych przez nauczyciela,

2)  komunikacja w czasie zdalnego nauczania nauczyciel-uczeń lub nauczyciel –rodzic odbywa się za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams.

8. W ośrodku wdraża się i stosuje standardy ochrony dzieci, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 ORGANY OŚRODKA

§ 3 

1. Organami   ośrodka  są:

1) Dyrektor  Ośrodka,

2) Rada  Pedagogiczna,

3) Rada Rodziców.

2. Organy  ośrodka współdziałają ze sobą w celu stworzenia  właściwej  atmosfery rewalidacyjnej.

3. Dyrektor szkoły realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:

1) jest   kierownikiem   zakładu   pracy   dla   zatrudnionych   w   nim  pracowników, określa  zakres  ich  zadań i  kompetencji  zgodnie  z  obowiązującymi przepisami  i  potrzebami,

2) lideruje, wspierając uczenie się i wszechstronny rozwój uczniów, pracę nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,

3) nadzoruje realizację celów i zadań szkoły, o których mowa w § 2,

4) dba o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,

5) odpowiada  za  stan  organizacyjny  ośrodka,  za  wykonanie  planu  i  programu nauczania  oraz  za  pracę  wychowawczą  i  rewalidacyjną  ośrodka,

6) nadaje  kierunek  działalności  ośrodka,

7) ponosi  odpowiedzialność  za  właściwy  przebieg  zajęć  w  ośrodku,

8) czuwa  nad  przestrzeganiem  dyscypliny  pracy,

9) ustala zasady gospodarowania zestawem materiałów edukacyjnych i podręczników oraz materiałów ćwiczeniowych  oraz szczegółowe zasady korzystania z nich przez uczniów zgodnie z  odrębnymi przepisami.

4. Rada pedagogiczna realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:

1) współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom,

2)  wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.

5. Rada rodziców realizuje zadania i kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz                                         w szczególności:

1)  współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom,

2)  wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.

6. Sposoby  współdziałania  organów   ośrodka   oraz   sposoby   rozwiązywania   sporów między nimi są następujące:

1)  każdy   organ   ośrodka   posiada   możliwość   swobody   działania   i   podejmowania decyzji   w   granicach   swoich  kompetencji  określonych  ustawą  i  statutem  ośrodka. Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje. Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni,

2) sytuacje   konfliktowe   rozwiązuje   komisja   doraźnie  powołana  przez  radę pedagogiczną   lub  organ   prowadzący   z   udziałem   przedstawicieli   wszystkich   organów. Wyniki  prac  komisji  przedstawia  się   szczegółowo   wszystkim   organom,

3)  zapewnianiu   bieżącej   wymiany   informacji   pomiędzy   organami   ośrodka o podejmowanych   i   planowanych   działaniach   służą:

a)  zebrania rady  pedagogicznej,

b)  ogólne  zebrania  rodziców (opiekunów prawnych)  organizowane  przynajmniej  1 raz w  roku,

c)  zebrania rady rodziców,

d)  określone  godziny  przyjmowania  stron  przez  dyrektora  ośrodka,

e) tablica informacyjna dla rady pedagogicznej znajdująca się w pokoju nauczycielskim,

f)  zarządzenia  i   informacje  dyrektora   ośrodka,

g) informator dla rodziców (opiekunów prawnych),

h) tablica   informacyjna   dla   rodziców (opiekunów prawnych),

i)  indywidualne kontakty rodziców (opiekunów prawnych) z członkami rady   pedagogicznej.

ORGANIZACJA OŚRODKA

                                                                                   §  4

1. W  skład  ośrodka  wchodzi:

1)  ośmioletnia Szkoła Podstawowa Specjalna,

2)  trzyletnia Szkoła Specjalna Przysposabiająca  do  Pracy,

3)  Filia  Ośrodka  w  Kętach,  która   prowadzi   oddziały  działających przy ośrodku szkół. Filia jest integralną częścią ośrodka i jest objęta jego budżetem.

1a. Ośrodek może prowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze indywidualne i grupowe,

1b. Szkoły mogą prowadzić grupy świetlicowe.

2. Nazwy szkół wchodzących w skład ośrodka są używane w pełnym brzmieniu, na pieczęciach może być używany skrót nazwy.

3. W nazwie szkół umieszczanych na tablicach urzędowych, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną pomija się określenie  „specjalna”:

3a. Na terenie  ośrodka działa  Stowarzyszenie  Olimpiady  Specjalne  Polska - Oddział Beskidzkie. Oddział  skupia  osoby  z  niepełnosprawnością intelektualną z  regionu beskidzkiego, w  tym  wychowanków  i  absolwentów  ośrodka.

4. Ośrodek jest koedukacyjny, zapewnia wychowankom całodobową opiekę i prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której są  przewidziane ferie szkolne.

Opiekę w porze nocnej może sprawować 2 pracowników nie będących pracownikami pedagogicznym pod warunkiem, że taka organizacja pozwala na odpowiednie zapewnienie nadzoru i bezpieczeństwa.  Zatrudnianie osób pełniących nad wychowankami opiekę w porze nocnej regulują ustalenia rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Osoby te są zatrudnione zgodnie z zaszeregowaniem w wykazie stanowisk pomocniczych i obsługowych (pomoc nauczyciela – sprzątaczka) a ich obowiązki wynikają                         z zakresu czynności służbowych.

5. Ośrodek   zapewnia   wychowankom   w   zależności   od   potrzeb:

1)  dzieciom i młodzieży z umiarkowaną  i znaczną   niepełnosprawnością intelektualną całodobową  opiekę rewalidacyjno – wychowawczą  i  opiekuńczą,  w  ramach  której organizuje i zapewnia:

a)  udział w zajęciach dydaktycznych,

b)  realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne,

c)  realizację indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, programu wychowawczo-profilaktycznego odpowiednio dobranego dla uczniów z umiarkowaną i znaczną   niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej w działających przy ośrodku szkołach,

d)  wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na każdym etapie edukacyjnym co najmniej dwa razy w roku przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego określającego zakres zintegrowanych działań  nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z  uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi,

e)  udzielanie pomocy rodzicom (opiekunom prawnym) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju,

f)  udział  w zajęciach wychowawczych w ośrodku,

g)   przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym,

h)   warunki   do   wzmacniania   rozwoju   fizycznego,

i)    udział   wychowanków   w   życiu   społecznym   i   integrację   ze   środowiskiem,

j)       wypoczynek   wychowanków,  ich   rekreację   i   rozrywkę   w   miarę  posiadanych środków,

k)      opiekę  nocną,

l)       pomoc  w  kształtowaniu  dalszych  losów  wychowanków,

m)   opiekę  pielęgniarską  zgodnie  z  obowiązującym  prawem,

n)      pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

2)  dzieciom i młodzieży  z  głęboką niepełnosprawnością intelektualną:

a)      zajęcia  w  zespołach  rewalidacyjno-wychowawczych,

b)      indywidualne  zajęcia  rewalidacyjno-wychowawcze.

W  zależności  od predyspozycji dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: mogą  korzystać  z  niektórych  form  wymienionych  w  pkt. 1.

6.      Podstawą  organizacji  pracy  rewalidacyjno-wychowawczej i opiekuńczej  ośrodka jest  projekt  organizacyjny  opracowany  przez dyrektora ośrodka, a zatwierdzony przez  organ  prowadzący.

  1. Edukacja w ośrodku obejmuje:

1)  zajęcia  edukacyjne zgodne z ramowymi planami nauczania dla poszczególnych typów szkół w tym zajęcia rewalidacyjne ustalane indywidualnie dla każdego ucznia zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)  zajęcia z religii lub etyki organizowane zgodnie z odrębnymi przepisami,

3)  uchylony

4)  zajęcia  wychowawcze,  samoobsługowe i  opiekuńczo – pielęgnacyjne,

5)  zajęcia świetlicowe,

6)  zajęcia specjalistyczne: zajęcia z psychologiem, zajęcia z pedagogiem, rehabilitacja prowadzona przez wolontariuszy lub inne podmioty działające na rzecz osób z niepełnosprawnością, zajęcia sportowe z różnych dyscyplin sportowych wybranych przez uczniów w Klubach Olimpiad Specjalnych "Leskowiec" i "Soła",

7)  zespoły  zainteresowań   organizowane  w  ramach  zajęć  wychowawczych oraz zespoły rozwijające zainteresowania uczniów: plastyczne, teatralne, taneczne, porządkowe,  gospodarstwa  domowego,  relaksacyjno – ruchowe,

8)  pracę  na  rzecz  ośrodka  i  środowiska,

9)  W ramach doradztwa zawodowego ośrodek podejmuje działania zgodnie z przepisami prawa, dostosowane do możliwości uczniów w oparciu o podstawę programową oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.

8.      W  zależności  od  rodzaju  zajęć  wychowankowie  podzieleni są  na:  oddziały  szkolne,  grupy do zajęć rewalidacyjnych i zajęć rozwijających zainteresowania, zespoły  zajęć  rewalidacyjno – wychowawczych,  grupy  wychowawcze  i   świetlicowe oraz  zespoły  zainteresowań:

1)  oddział  szkolny   złożony  jest  z  uczniów  dobranych,  o  ile  to  możliwe,  pod względem   wieku,   jak   również możliwości  psychofizycznych. W   oddziale   mogą  przebywać uczniowie   zróżnicowani  wiekowo   i   realizujący   różny   rok   nauczania,

2)  grupę   wychowawczą  i  świetlicową   tworzą   uczniowie  oddziału  szkolnego,  może   być ona  zróżnicowana  wiekowo, w  celu  pomocy  młodszym  przez  starszych wychowanków,

3)  grupy zajęć rewalidacyjnych, rozwijających zainteresowania  i  zespoły  zainteresowań   tworzą  wychowankowie  o  podobnych   predyspozycjach   bądź  zainteresowaniach lub wymagający podobnej formy wsparcia.

9.      Opiekę  nad  wychowankami  i uczniami  sprawują nauczyciele  i  wychowawcy. W  oddziałach  i  w  grupach  do których uczęszczają uczniowie klas I-IV szkoły podstawowej oraz   w zespołach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie  pomocy nauczyciela w  grupach   i oddziałach do których uczęszczają uczniowie klas V-VIII szkoły podstawowej oraz uczniowie  klas I-III szkoły przysposabiającej do pracy za zgodą organu prowadzącego:

1)  opiekę   nad   wychowankami  podczas  wycieczek dydaktycznych  organizowanych w czasie zajęć edukacyjnych i wychowawczych  sprawują  nauczyciele  i  wychowawcy,

2)  opiekę   nad  wychowankami  w czasie zajęć organizowanych poza terenem ośrodka (wycieczki, zawody sportowe, konkursy i inne formy) sprawują  opiekunowie,   którymi  są nauczyciele  i  pomoce  nauczyciela.  Liczba wychowanków  przypadająca  na 1  opiekuna   nie   może   przekroczyć  w grupach  młodszych 4; w grupach starszych w zależności od  możliwości  i sprawności   wychowanków  nie  powinna  przekraczać  8.

10.   W szkołach   nie   organizuje   się   dyżurów   nauczycielskich   między zajęciami. Nauczyciel   sam   reguluje   przerwy  w  zajęciach,  tak  by  dostosować  je  do  możliwości i wydolności   psychofizycznej wychowanków. Opiekę nad uczniami w czasie przerw sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z tym że:

1)  dyżury nauczycielskie organizuje się zgodnie z potrzebami uczniów w celu zapewnienia im bezpieczeństwa. Maksymalny wymiar trwania dyżuru oblicza się indywidualnie dla każdego nauczyciela proporcjonalnie do przydzielonej nauczycielowi liczby godzin,

2)  w  razie wystąpienia  sporadycznej  potrzeby  opuszczenia  miejsca zajęć  przez nauczyciela, doraźną opiekę nad jego uczniami pełni poproszony przez niego nauczyciel (niesprawujący w tym czasie osobistego nadzoru nad innymi wychowankami),

3)  zmiana osób prowadzących zajęcia następuje po imiennym przekazaniu  wychowanków, przy  przekazaniu  obowiązuje  wymiana  uwag dotyczących  widocznych niedyspozycji lub  stanu   psychofizycznego  poszczególnych wychowanków,

4)  opiekę  nad  dziećmi  w  czasie  indywidualnych  wyjazdów  do  lekarza,  dentysty  lub na  badania  sprawuje  pielęgniarka,  pomoc  nauczyciela  lub  w  razie  konieczności  inna  osoba wyznaczona przez dyrektora.

  1. Uchylony

12.  Opiekę  nad każdym  oddziałem  szkolnym   sprawuje  jeden  nauczyciel  zwany  dalej  wychowawcą.

13.  Opiekę   nad   grupą   wychowawczą   w   ośrodku   sprawuje wychowawca grupy.

14.  Ośrodek organizuje i udziela wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach określonych w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

a) w trakcie bieżącej pracy, zajęć specjalistycznych, zajęć terapeutycznych z pedagogiem                                 i psychologiem, a rodzicom i nauczycielom w formie warsztatów, porad, konsultacji i szkoleń.

§  5

1.      Szkoły realizują podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych i szkołach   przysposabiających  do  pracy,  a  każdy  uczeń  posiada  indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowany przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.

W zespołach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z  głęboką niepełnosprawnością intelektualną obowiązują indywidualne programy rewalidacyjno–wychowawcze  opracowane   przez  zespół  nauczycieli  i  specjalistów  pracujących z  uczestnikiem zajęć.

2.      Ośrodek opiera  pracę  wychowawczą  na  treściach  programowych  szkół przy nim działających,  przyznając priorytet szeroko pojętym zajęciom z  samoobsługi,  gospodarstwa  domowego i porządkowym, zajęciom  rekreacyjnym oraz w zespołach zainteresowań.

3.      Uczeń  nie  musi realizować  wszystkich  zadań wynikających z podstawy programowej  jeżeli  przekraczają one  zakres jego możliwości. Nauczyciel dobiera treści  programowe  dla  każdego dziecka  stosując  szeroko  pojętą  zasadę indywidualizacji. 

4.      Podstawową  formą  organizacyjną pracy z wychowankami są zajęcia  edukacyjne prowadzone:

1)       w  szkole  w  systemie  klasowo – lekcyjnym  dostosowanym  do  możliwości  uczniów w zespołach  klasowych:

a)      godzina  lekcyjna  trwa  w  szkole - 45  minut,

b)      przerwy między lekcjami trwają 5-15 minut.

2)      w ośrodku  i w świetlicy  w  systemie  grupowych  zajęć  wychowawczych  lub zespołów  zainteresowań  - godzina  wychowawcza  trwa  60  minut,

3)      godzina zajęć specjalistycznych trwa 45 minut a zajęć rewalidacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych trwa 60 minut.

5.      Pobyt w ośrodku jest bezpłatny. Dyrektor z upoważnienia organu prowadzącego ustala wysokość kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie, którą ponoszą rodzice. Uczniowie dojeżdżający do szkoły mogą korzystać z wyżywienia w stołówce ośrodka na tych samych zasadach. Organ prowadzący może zwolnić rodziców (opiekunów prawnych)  z całości lub części opłat za posiłki w stołówce ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami.

6.       Ośrodek prowadzi w szkołach bibliotekę  szkolną i zatrudnia nauczyciela bibliotekarza. Biblioteka gromadzi współczesną  literaturę  pedagogiczną oraz materiały edukacyjne i podręczniki szkolne (jeżeli uczniowie z nich korzystają). Materiały edukacyjne i podręczniki dla uczniów wydawane są wychowawcom klas, którzy odpowiadają za właściwe ich przechowywanie i  rozliczanie.

7.      Uczniowie, którzy   muszą  dłużej  przebywać  w  szkole,  ze  względu  na  czas  pracy rodziców  (opiekunów prawnych) lub  dojazd  do   szkoły,  przebywają w  świetlicy szkolnej.

8.      Godziny pracy ośrodka i szkół przy nim działających ustala się z rodzicami (opiekunami prawnymi) i podaje do wiadomości rodziców (opiekunów prawnych) w każdym roku szkolnym.

WEWNĄTRZSZKOLNE  OCENIANIE

§ 6.

1.      Wewnątrzszkolne Ocenianie określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów  w szkołach przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

2.      Specyfika kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na wychowaniu i nauczaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. W specyfice tej trudno oddzielić treści nauczania od treści  wychowania gdyż stanowią one nierozłączną całość.

3.      Podstawa programowa uznaje, iż dla niektórych uczniów działania edukacyjne mogą nie wykraczać poza pewien obszar zaspakajając specyficzne potrzeby i możliwości tych uczniów. Należy uznać prawo osób niepełnosprawnych do rozwoju we własnym tempie i uwzględniać to prawo podczas ustalania kierunków pracy z uczniem. 

4.      Podstawową zasadą oceny uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, jest uwzględnianie indywidualnych możliwości i cech osobowościowych każdego dziecka opisanych w IPET opracowanych na podstawie obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego.

  1. Ocenianiu podlegają:

1)  osiągnięcia edukacyjne ucznia,

2)  zachowanie ucznia.

6.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu                               i postępów w opanowaniu umiejętności w stosunku do celów edukacyjnych, treści i osiągnięć określonych w podstawie programowej oraz ustaleń zawartych w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

7.      Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli i wychowawców stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia uwzględniając wpływ stopnia i rodzaju niepełnosprawności na zachowanie.

8.      Ocenianie wspiera rozwój ucznia, motywuje go do osiągnięcia sukcesu w każdym działaniu. Najmniejszy postęp dziecka jest dostrzegany i wzmacniany pozytywnie, brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.

  1. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:

1)  przekazanie uczniowi informacji zwrotnej oraz motywowanie go do dalszej pracy nad ćwiczeniem sprawności i umiejętności w nauce oraz zachowaniu,

2)  dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specyficznych predyspozycjach ucznia,

3)  umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

10.  We wszystkich typach szkół stosuje się następujące zasady oceniania:

1)     otwartość - informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych, zasadach oceniania zachowania oraz kryteriach oceniania, uzasadnianie ustalonej oceny na wniosek uczniów i rodziców,

2)     indywidualizacja - treści programowe i wymagania edukacyjne wynikają z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,

3)     systematyczność - oceny wystawiane są na bieżąco i systematycznie z różnorodnych form aktywności ucznia,

4)     jawność- informacja o ocenie podawana jest uczniowi i jego rodzicom.

11.  Ocenianie ma służyć promowaniu, motywowaniu oraz analizowaniu mocnych i słabych stron umiejętności ucznia. Ocenia się przede wszystkim: pracę, wysiłek, postępy, umiejętności, zachowanie.

12.  Podstawą oceniania jest wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania oraz analiza: wszelkich rodzajów aktywności,  wytworów działania praktycznego,  ekspresji artystycznych i zachowania.

13.  Zakres oceniania obejmuje:

1)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania    poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych planowanych indywidualnie dla każdego ucznia i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości,

2)      ustalanie kryteriów oceniania zachowania dostosowanych do wydolności psychofizycznej ucznia,

3)      bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie z zajęć edukacyjnych oraz zachowania,

4)      możliwość przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych,

5)      ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

6)      ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zachowania,

7)      ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

14.  Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów), uzasadniane na wniosek rodziców  (prawnych opiekunów) lub ucznia:

1)      nauczyciel uzasadniając ocenę odnosi się do stopnia opanowania wymagań edukacyjnych oraz aktywności ucznia,

2)      uzasadnienie oceny może mieć formę informacji ustnej, pisemnej recenzji lub oceny opisowej,

3)      uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) może zwrócić się do nauczyciela składając pisemną prośbę o uzasadnienie ustalonej oceny  w terminie do 2 dni od jej wystawienia.

15.  Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:

1)  bieżące

2)  klasyfikacyjne:

a)      śródroczne i roczne,

b)      końcowe.

16.  We wszystkich typach szkół w ośrodku każda ocena jest ocena opisową, za wyjątkiem oceny z religii. Ocenianie z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.

17.  Ocena opisowa stanowi informację dotyczącą konkretnego zachowania, działania lub wytworu pracy ucznia i powinna motywować i ukierunkowywać ucznia do realizacji postawionych celów.

18.  Ocena śródroczna uwzględnia ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym i jest wynikiem obserwacji postępów i rozwoju ucznia na podstawie zgromadzonych informacji w ciągu półrocza.

19.  Ocena roczna i końcowa uwzględnia ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym i podkreśla zmiany w rozwoju dziecka wynikające ze stosowania wskazówek zawartych w ocenie śródrocznej. Ma charakter diagnostyczno-informacyjny i jest podstawą modyfikacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w następnym roku nauki.

20.  Dla oceny bieżącej we wszystkich typach szkół można stosować odpowiedniki literowe haseł, które są odpowiednikami ocen opisowych i określają wykonanie przez ucznia danego zadania na poziomie:

1) A - otrzymuje uczeń, który pracuje bardzo niechętnie, potrzebuje dużej zachęty i znacznej motywacji do pracy, prace wykonuje z dużą pomocą nauczyciela, zadań często nie doprowadza do końca lub ich nie podejmuje, opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie,

2) B - otrzymuje uczeń, który na ogół pracuje chętnie, z dość dobrym zaangażowaniem, wymaga pomocy nauczyciela, zadania często doprowadza do końca, opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowanie treści,

3) C - otrzymuje uczeń, który pracuje bardzo chętnie, z dużym zaangażowaniem, pracuje samodzielnie lub przy niewielkich wskazówkach nauczyciela, zadania doprowadza do końca, opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności przewidziany w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, potrafi zdobyte wiadomości i umiejętności zastosować w praktycznym działaniu.

21.  Kryteria oceniania i wymagania edukacyjne są różne dla każdego ucznia i dostosowane do jego możliwości i predyspozycji oraz ustaleń zawartych w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych.

22.  Dla bieżącej oceny zachowania uczniów można stosować odpowiedniki literowe haseł, które są odpowiednikami ocen opisowych i określają stopień realizacji ustalonych kryteriów oceny zachowania.

23.  Ocenę zachowania ustala się na podstawie kryteriów oceny zachowania:

1)  kryterium I: kultura osobista – uczeń:

a)      zna i stosuje zwroty grzecznościowe,

b)      jest życzliwy i uprzejmy wobec innych,

c)      umie zachować się w różnych sytuacjach/w szkole i poza szkołą,

d)      szanuje rodziców i osoby dorosłe, 

e)      dba o mienie szkoły i własne. 

2)  kryterium II: współdziałanie w zespole– uczeń:

a)      przestrzega zasad współżycia grupowego,

b)      współdziała z grupą w czasie zabawy i pracy, 

c)      nawiązuje serdeczne, koleżeńskie kontakty z członkami grupy,

d)      pomaga innym kolegom - dzieli się z innymi kolegami,

e)      szanuje mienie kolegów.

3)  kryterium III: aktywność społeczna– uczeń:

a)      chętnie pracuje na rzecz klasy, szkoły, 

b)      działa w samorządzie, kołach zainteresowań, 

c)      sumiennie wykonuje powierzony mu dyżur,

d)      bierze udział w imprezach klasowych, szkolnych.

4)  kryterium IV: stosunek do obowiązków szkolnych– uczeń:

a)      nie spóźnia się na lekcje, 

b)      dba o przybory szkolne, podręczniki i zeszyty, 

c)       jest przygotowany do lekcji,

d)      aktywnie pracuje na lekcji,

e)      wykonuje polecenia nauczyciela,

f)       wykonuje zadania domowe,

g)      nie odchodzi od grupy,

h)      przestrzega regulaminu klasowego. 

  1. Uchylony.

  2. Uchylony

26.  Oceny z przedmiotów edukacyjnych ustalają nauczyciele poszczególnych przedmiotów, a ocenę z zachowania  ustala wychowawca klasy, traktując indywidualnie każdego ucznia oraz uwzględniając opinię i uwagi innych nauczycieli i pracowników szkoły jak również prawo ucznia do wyrażenia własnej opinii o swoim zachowaniu i postępowaniu. Samoocena ucznia dokonywana jest tylko w przypadku jeżeli służy ona kształtowaniu kreatywności ucznia a uczeń potrafi jej dokonać.

27.  W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie:

1)     opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia  w tych zajęciach, wydanej przez lekarza  na  czas  określony  w  tej  opinii,

2)     opinii o braku możliwości uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza  na  czas  określony  w  tej  opinii.

  1. Uchylony.

  2. Uchylony.

30.  Na początku każdego roku szkolnego wychowawcy klas informują rodziców (prawnych opiekunów) i uczniów o wymaganiach edukacyjnych i zasadach oceniania zachowania. Oceny są jawne zarówno dla rodzica (prawnego opiekuna) jak i ucznia.

31.  W ciągu roku szkolnego rodzice (prawni opiekunowie) informowani są o poziomie funkcjonowania dziecka, postępach i trudnościach w uczeniu się:

1)na spotkaniach klasowych,

2) w czasie spotkań indywidualnych w tym na spotkaniach zespołów d/s udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

3)uchylony

4) podczas bezpośredniej obserwacji zajęć na zaproszenie nauczyciela,

5) drogą korespondencyjną. 

32.  Wytwory pracy ucznia są udostępniane do wglądu rodzicom (prawnym opiekunom) na ich wniosek przez wychowawcę lub nauczyciela prowadzącego dane zajęcia na spotkaniach klasowych lub indywidualnych.

  1. Uchylony

34.  Uczeń dowiadujący się o przewidzianej dla niego ocenie rocznej lub końcowej może zgłosić nauczycielowi chęć uzyskania lepszej oceny. Nauczyciel analizuje zgromadzone informacje i dokonuje  poprawy oceny jeżeli uzna ją za zasadną.

35.  Rodzic (prawny opiekun) może wnieść uwagi pisemne lub ustne do wychowawcy  klasy dotyczące ustalonych przez nauczyciela i wychowawcę klasy ocen rocznych lub końcowych z przedmiotów edukacyjnych lub z zachowania w terminie 1 tygodnia od otrzymania informacji pisemnej. Uwagi te traktuje się jako odwołanie rodzica (opiekuna prawnego) od ustalonych ocen.

36.  Zasadność odwołania od ocen rocznych lub końcowych sprawdza komisja w składzie: wychowawca klasy, nauczyciel przedmiotu, pedagog szkolny i psycholog. Komisja dokonuje analizy postępów ucznia, sporządza protokół i ustala ocenę roczną lub końcową dla ucznia na dwa dni przed klasyfikacją. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.

  1. Uczeń podlega klasyfikacji:

1)     śródrocznej i rocznej,

2)     końcowej.

38.  Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze kończy się najpóźniej  w 3 piątek stycznia a drugie półrocze w czerwcu zgodnie z kalendarzem roku szkolnego.

39.  Ustalenia ocen dokonuje się najpóźniej na 2 dni przed klasyfikacją.

40.  Klasyfikowanie śródroczne i roczne ucznia  polega  na  okresowym i rocznym podsumowaniu  jego osiągnięć  edukacyjnych  z  zajęć  edukacyjnych i zachowania z uwzględnieniem ustaleń zawartych w  indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym  w  sposób opisowy.

41.  Dla ucznia ustala się jedną śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania z uwzględnieniem opinii innych nauczycieli i wychowawców, jeżeli uczeń na czas nauki  jest wychowankiem ośrodka.

42.  Na klasyfikację końcową składają się:

1)     roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej,

2)     roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.

42.  Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu.

43.  Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną  zachowania.

44.  Ocena klasyfikacyjna  zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

45.  Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich zajęć edukacyjnych  z wyjątkiem tych zajęć, z których został zwolniony.

46.  Jeżeli okres zwolnienia ucznia z wybranych zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej  oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

47.  Uczeń może nie być klasyfikowany z zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny, z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.

48.  Jeżeli z powodu losowej nieobecności nauczyciela prowadzącego przedmiot nie ma możliwości wystawienia przez niego oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej, ocenę ustala komisja w składzie ustalonym przez dyrektora szkoły.

49.  O promowaniu ucznia do  klasy  programowo  wyższej postanawia rada pedagogiczna,  uwzględniając  ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. 

50.  Uczeń może mieć przedłużony okres nauki:

1) szkole podstawowej o:

a) jeden rok – na I etapie edukacyjnym (realizowanym w klasach I–III),

b) dwa lata – na II etapie edukacyjnym (realizowanym w klasach IV–VIII),

2) szkole ponadpodstawowej o jeden rok lub o dwa lata – na podstawie odrębnych przepisów.

51.  Decyzję o przedłużeniu uczniowi okresu nauki podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zgody rodziców, nie później niż do końca roku szkolnego odpowiednio: w klasie III i VIII szkoły podstawowej, a w szkole ponadpodstawowej w ostatnim roku  nauki.

52.  Uczeń, któremu przedłużono okres nauki nie otrzymuje świadectwa lecz pisemną informację na temat realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

53.  O ukończeniu szkoły przez ucznia  postanawia  rada  pedagogiczna,  uwzględniając  ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.

54.  W sytuacjach uzasadnionych przepisami prawnymi dopuszcza się, po akceptacji ze strony dyrektora wydanie świadectwa opracowanego wewnętrznie.

55.  Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny zgodnie z przepisami prawa oświatowego.

56.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się tylko w formie ustnej oraz na podstawie analizy wytworów pracy ucznia.

57.  Na trzy tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować ucznia ustnie o grożącym mu nieklasyfikowaniu, a także poinformować pisemnie o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów)

58.  Na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować ustnie – ucznia, a pisemnie - rodziców (prawnych opiekunów) o nieklasyfikowaniu danego ucznia z poszczególnych zajęć edukacyjnych.

59.  Uczeń lub jego rodzice zwracają się w ciągu 7 dni od daty poinformowania o nieklasyfikowaniu z pisemną prośbą o egzamin klasyfikacyjny do dyrektora szkoły.

60.  Dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego jest udostępniana uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) na wniosek ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) do wglądu w sekretariacie szkoły bez możliwości jej wynoszenia poza teren szkoły.

61.  Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Przeprowadza się go nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

  1. Dyrektor  powołuje komisję w składzie :

1)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – przewodniczący komisji,

2)      nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne  zajęcia edukacyjne.

63.  Nauczyciel może być zwolniony z udziału w  pracy komisji na prośbę własną lub innych, w szczególnie uzasadnionych  przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.

64.  Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni rodzice ucznia w charakterze obserwatorów.

65.  Zmiany w warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego wprowadza się w drodze uchwał rady pedagogicznej.

§  7

Do  realizacji  celów  statutowych  ośrodek  posiada: klasopracownie, pracownie  z  niezbędnym  wyposażeniem,  małą  salę  gimnastyczną, sale do zajęć gimnastyki korekcyjnej, gabinety do zajęć rewalidacyjnych, małe  podwórko  i  boisko  szkolne, sale  sypialne, jadalnię,  świetlicę. Z pomieszczeń tych korzystać mogą wszyscy wychowankowie pod opieką nauczyciela. Pracę w tych pomieszczeniach określa regulamin pracowni opracowany przez jej opiekuna wyznaczonego przez dyrektora ośrodka”. Ponadto Ośrodek posiada izolatkę, pokój badań, pomieszczenia  sanitarne, pomieszczenia  administracyjno – gospodarcze, kuchnię z zapleczem magazynowym.

PRACOWNICY  OŚRODKA

                        §  8

 

1.      W  ośrodku  zatrudnia  się  pracowników:

1)  pedagogicznych: pedagogicznych: nauczycieli, wychowawców, nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga, psychologa, bibliotekarza. Każdy pracownik pedagogiczny jest odpowiedzialny za efekty w zakresie kształcenia i wychowania, jakość i wyniki swojej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków, ponosi odpowiedzialność prawną i moralną za ich zdrowie i bezpieczeństwo,”

2)  administracyjnych:   główną    księgową, sekretarza  ośrodka,  magazyniera-pomoc biurową,

3)  obsługi: pomoce  nauczyciela, sprzątaczki, kucharki, kierowcę pełniącego obowiązki   konserwatora  i  palacza, innych pracowników w zależności od możliwości i potrzeb ośrodka.

  1. Uchylony.

3.      Do  zadań  nauczyciela  szkoły  należy w szczególności:

1)  nauczanie i wychowanie powierzonych  mu  uczniów w oparciu  o  znajomość procesów rewalidacji, rodzaju   i   stopnia ich niepełnosprawności oraz stanu  ich zdrowia,

2)  uwzględnianie  w  działalności  rewalidacyjnej  ustaleń  wynikających  z  badań medycznych,  psychologicznych,  pedagogicznych  oraz  obserwacji  własnych  i pozostałych  nauczycieli  i wychowawców, ze szczególnym zwróceniem uwagi na realizacje zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

3)  dobieranie  i  stosowanie  właściwych  metod  postępowania  z  uczniami  zgodnie z zasadami  pedagogiki  specjalnej,

4)  analizowanie   zasadności   pobytu   dziecka   w   placówce   i   w   przypadku uzasadnionych  wątpliwości,  kierowanie  go  na  powtórne  badania  psychologiczne,

5)  dbałość  o   pomoce   dydaktyczne, sprzęt  szkolny  i  wyrabianie  jej  u  uczniów,

6)  doskonalenie umiejętności rewalidacyjnych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,

7)  własny   rozwój   zawodowy,

8)  realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,

9)  realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych zadań wynikających                              z obowiązującego prawa.

4.      Każdy  nauczyciel  realizuje  zadania  edukacyjno – rewalidacyjne  w  powierzonym mu  zakresie  z  uczniami  jednego  lub  więcej  zespołów  klasowych  i  jest  odpowiedzialny  za  wyniki  swojej  pracy.

5.      Zadaniem  wychowawcy zespołu  klasowego  jest  sprawowanie  opieki  wychowawczej nad  uczniami, w  szczególności:

1)  poznawanie  warunków  życia  uczniów  i  ich  stanu  zdrowotnego, 

2)  systematyczna  konsultacja  z  rodzicami (opiekunami prawnymi),  lekarzem, psychologiem  na   temat  psychofizycznego  rozwoju   uczniów,

3)  współdziałanie  z  wychowawcami  ośrodka  i  rodzicami (opiekunami prawnymi) w  zakresie   ustalenia  jednolitego  oddziaływania  wychowawczego  i  rewalidacyjnego.

6.      Wychowawca  zespołu  klasowego  w  celu  realizacji  zadań:

1)  otacza  indywidualną  opieką  każdego ucznia,

2)  współdziała  z  nauczycielami  uczącymi  w  jego  zespole,  uzgadniając  z  nim i koordynując   działania  wychowawcze  wobec  ogółu  uczniów,  a  także  wobec  tych,  którym  potrzebna  jest  indywidualna  opieka,

3)  w  miarę  możliwości  planuje  i  organizuje  z  rodzicami (opiekunami prawnymi)  różne  formy życia  zespołowego  integrujące  środowisko,

4)  kieruje zespołem nauczycieli uczących w jego klasie, którego zadaniem jest między innymi planowanie i koordynowanie pomocy  psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom jego klasy,

5)      usprawiedliwia nieobecności uczniów. Nieobecność ucznia usprawiedliwiają jego rodzice

 (prawni opiekunowie) do 2 tygodni po powrocie ucznia do szkoły w czasie osobistej rozmowy z wychowawcą, przez telefon, za pomocą sms-a lub komunikatorów społecznościowych.

7.      Wychowawca   w  ośrodku  zobowiązany  jest  do  organizowania  i   prowadzenia   pracy   wychowawczej,   rewalidacyjnej   i   opiekuńczej   w   powierzonej   grupie wychowanków. W szczególności  zobowiązany  jest  do:

1)  wdrażania  wychowanków  do  samoobsługi  oraz  współżycia  w  grupie,

2)  zapewnienia  bezpieczeństwa, higieny  i  zdrowia  powierzonych  wychowanków,

3)  poznania  (wspólnie  z  nauczycielem)  warunków  życia  wychowanków  i  ich   stanu     zdrowia, 

4)  wdrażanie   wychowanków   do   utrzymania   w   czystości  odzieży,  bielizny,  obuwia oraz   utrzymania   na   odpowiednim   poziomie   stanu   estetycznego   pomieszczeń grupy,  ośrodka  i   otoczenia,  jak   również   do   poszanowania   mienia   ośrodka,

5)  prowadzenia  obserwacji   wychowanków,  konsultacji   spostrzeżeń z  nauczycielami   i rodzicami  (opiekunami prawnymi) wychowanków oraz uczestniczenia w posiedzeniach klasowych zespołów nauczycieli obradujących w sprawach powierzonych mu wychowanków,

6)  realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

8.      Do zadań pedagoga szkolnego należy pomoc uczniom, nauczycielom, rodzicom (opiekunom prawnym) w szczególności w zakresie:

1)  rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania  przyczyny trudności uczniów,

2)  udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb,

3)  udzielania różnych form pomocy pedagogicznej uczniom realizującym nauczanie indywidualne lub indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze,

4)  koordynacji prac z zakresu możliwości zatrudnienia i podjęcia pracy przez wychowanków,

5)  działania na rzecz organizowania  opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji  życiowej,

6)  wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

7)  czuwania nad przestrzeganiem praw dziecka,

8)  prowadzenia badań pedagogiczno-diagnostycznych wychowanków w celu wspierania mocnych stron uczniów,

9)  aktualizacji terminów badań związanych z orzecznictwem oraz skierowań do ośrodka.

8.a. Do zadań psychologa należy w szczególności:

1)  prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów oraz diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów,

2)  udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,

3)  minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,

4)  zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym,

5)  inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

6)  prowadzenie indywidualnej terapii psychologicznej,

7)  pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i predyspozycji uczniów oraz eliminowaniu zachowań nieakceptowanych społecznie,

8)  wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

8.a.a  Do zadań bibliotekarza należy w szczególności gromadzenie i udostepnienie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych uczniom.

8.b. W ośrodku działają stałe i doraźne zespoły nauczycielskie. Zespół funkcjonuje od chwili jego powołania do rozwiązania. Zespoły doraźne powołuje się do wykonania określonego zadania, projektu lub rozwiązania problemu. Pracą każdego zespołu kieruje przewodniczący, którego powołuje dyrektor.

8.c. W ośrodku działają następujące zespoły nauczycielskie:

1)  zespół nauczycieli i wychowawców grup wychowawczych pracujących z dzieckiem pod kierunkiem wychowawcy klasy lub innej osoby wyznaczonej przez dyrektora, którego zadaniem jest w szczególności:

a)      opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania zgodnie z obowiązującym prawem,

b)      udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

c)      dokonywanie oceny zasadności pobytu wychowanka w ośrodka,

d)      ustalanie na wniosek rodziców wychowanka zakresu współpracy ośrodka z wychowankiem i jego rodziną po opuszczeniu przez wychowanka ośrodka.

2)  zespoły przedmiotowe nauczycieli:

a)      nauczycieli wychowania fizycznego,

b)      nauczycieli gimnastyki korekcyjnej,

c)      nauczycieli  terapii logopedycznej,

d)      ds. efektywnego prowadzenia zajęć rewalidacyjnych.

3)  zespoły problemowo-zadaniowe:

a)      uchylony

b)      ds. promocji uczniów oraz SOSW w Kaczynie,

c)      ds. promocji zdrowia,

d)      ds. ochrony środowiska i ekologii,

e)      ds. bezpieczeństwa uczniów,

f)       ds. wdrażania procedur postępowania w sytuacji trudnego i problemowego zachowania się ucznia,

g)      ds. organizacji letniego wypoczynku uczniów i absolwentów SOSW w Kaczynie.

8.d. Do zadań zespołów nauczycielskich należy w szczególności:

1)  planowanie i organizacja procesów zachodzących w ośrodku,

2)  koordynowanie działań w ośrodku,

3)  zwiększanie skuteczności działania,

4)  ułatwienie wykonywania zadań stojących przed ośrodkiem  i nauczycielami,

5)  doskonalenie umiejętności indywidualnych,

6)  zapewnienie nauczycielom bezpośredniego wpływu na podejmowane decyzje,

7)  doskonalenia współpracy zespołowej,

8)  wymiana doświadczeń między nauczycielami,

9)  wykorzystanie potencjału członków grupy dla poprawy jakości nauczania, wychowania i organizacji,

10)  ograniczenie ryzyka indywidualnych błędów i pomoc tym nauczycielom, którzy mają trudności w wykonywaniu zadań,

11)  zwiększanie poczucia bezpieczeństwa nauczycieli.

9. Zakres   zadań  pracowników  ekonomicznych,  administracyjnych  i  obsługowych ustala  dyrektor  ośrodka:

9a Do zadań pomocy nauczyciela lub wychowawcy ośrodka należy w szczególności spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci w zakresie: higieny osobistej, załatwiania potrzeb fizjologicznych, podczas spożywania posiłków i ubierania. Pełnienie indywidualnej opieki szczególnie nad dziećmi, które korzystają z pomieszczeń sanitarnych oraz pomoc w organizowaniu i prowadzeniu zajęć zespołowych organizowanych przez nauczyciela. Do zadań osoby sprawującej opiekę w porze nocnej należy w szczególności przebywanie na terenie ośrodka przez cały czas pełnienia dyżuru, regularna i systematyczna kontrolę pokoi sypialnych, dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków, stała kontrola stanu zdrowia wychowanków, informowanie rano wychowawców o ewentualnych problemach wychowawczych
i zdrowotnych wychowanków, zabezpieczenie kluczy od pomieszczeń na czas nocy.

  1. Uchylony.

                                                                                               §  9

Dyrektor   Ośrodka   pełni   funkcję    dyrektora   szkół   działających    przy  ośrodku oraz  odpowiada  za  organizację  zajęć  rewalidacyjno – wychowawczych  dla  dzieci z  głęboką  niepełnosprawnością intelektualną. 

§ 10

1.      W  ośrodku   tworzy   się   stanowisko  wicedyrektora ośrodka.

2.      Obowiązki wicedyrektora określa dyrektor placówki znajdują się one w zakresie uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności wicedyrektora.

3.      Wicedyrektor zastępuje   dyrektora   w   czasie   jego   nieobecności.

§ 10 a

 

Zasady  zatrudniania   personelu  medycznego   ustala   właściwy   zakład   opieki zdrowotnej  na   zasadach   określonych   w   odrębnych   przepisach.

WYCHOWANKOWIE                                                                                         

§  11

1.      Do  ośrodka   przyjmowane  są   dzieci  i  młodzież  zakwalifikowane   do  kształcenia specjalnego.

2.      Podstawą   przyjęcia do ośrodka i szkół przy nim działających jest skierowanie  organu  prowadzącego, orzeczenie  poradni  psychologiczno-pedagogicznej  i  wniosek rodziców (opiekunów   prawnych).

3. Wychowankiem  może zostać dziecko  z  niepełnosprawnością intelektualną  w  stopniu   umiarkowanym lub znacznym   od   7 do 24 roku   życia. Wychowankiem ośrodka  może zostać dziecko od 10 do 24 roku życia, który samodzielnie zaspakaja lub sygnalizuje potrzeby fizjologiczne oraz nie wykazuje zachowań zagrażających samemu  sobie  i  otoczeniu.

  1. Uchylony

5.      Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia:

1)  20 roku życia  w przypadku szkoły podstawowej,

2)  uchylony

3)  24 roku życia w przypadku szkoły przysposabiającej do pracy.

6.      Zajęcia  rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone są do końca roku szkolnego, w którym uczestnik zajęć kończy 25 lat.

                                                                                               §  12

1.      Wychowankowie   przebywający   w   ośrodku   podzieleni   są   na   grupy wychowawcze,  w szkołach na: oddziały, grupy zajęć rewalidacyjnych, świetlicowych i rozwijających zainteresowania oraz zespoły zajęć  rewalidacyjno – wychowawczych.

2.      Liczba  wychowanków  w oddziale szkolnym, grupie wychowawczej lub świetlicowej wynosi do 8 osób, w zespole zajęć rewalidacyjno – wychowawczych do 4 osób.

  1. Uchylony

  2. Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.

5.      Gminy organizują dojazd uczniów do szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami. Odpowiedzialność   za  dzieci  w   czasie  podróży  ponoszą opiekunowie zatrudniani przez gminę,  rodzice (opiekunowie prawni).”

6.      Dzieci  w wieku  do  lat  13-tu  mogą   wyjeżdżać z ośrodka  tylko  pod  opieką  opiekunów, rodziców (opiekunów prawnych). 

7.      Młodzież  powyżej  lat  13 może  samodzielnie  wyjeżdżać  do   domów rodzinnych na pisemną prośbę rodziców  (opiekunów prawnych), o ile stan  niepełnosprawności   daje   gwarancję  bezpieczeństwa  i  samodzielności  w  poruszaniu  się.

8.      Wychowankowie, którzy zachorowali  w czasie zajęć mogą być odwożeni do domów  rodzinnych  przez  ośrodek pod opieką pielęgniarki,  pomocy  nauczyciela  lub  w  razie  konieczności  innej  osoby wyznaczonej przez dyrektora.

9.      Rodzice (opiekunowie prawni) wychowanków  zobowiązani  są  do  wyposażenia  swoich dzieci w  bieliznę osobistą,  odzież,   obuwie   oraz  inne   przedmioty   osobistego  użytku. 

10.  Ośrodek  utrzymuje  kontakt  z  absolwentami, interesuje  się  ich  losami  w  miarę możliwości  i posiadanych  środków, zaprasza ich na imprezy organizowane przez ośrodek oraz wypoczynek letni i zimowy.

§  13     

1.      Wychowanek  ma  prawo  do:

1)  wszelkich  form  pomocy  rewalidacyjnej  dostosowanej  do  jego  możliwości i  właściwie  zorganizowanej  opieki,

2)  poszanowania  jego  godności  i  człowieczeństwa  bez  względu  na  stopień występujących zaburzeń,

3)  rozwijania  tożsamości  i  praktyk  religijnych,

4)  ochrony przed  przemocą, uzależnieniem, i przejawami patologii społecznej, zasady tej ochrony regulują w ośrodku: program wychowawczo- profilaktyczny oraz standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem,

5)  rozwijania  umiejętności  sportowych  w  klubie  Olimpiad  Specjalnych oraz rozwijania swoich  zainteresowań  w  kołach i zespołach  zainteresowań,

6)  uczeń szkoły podstawowej  ma prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników jeżeli z nich korzysta, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

7)  uczęszczania do wszystkich typów szkół działających przy ośrodku.

2.      Wychowanek  ma  obowiązek  na  miarę  swoich  możliwości:

1)  systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zorganizowanych zajęciach w życiu  ośrodka oraz przygotowywać się do zajęć,

2)  przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz kolegów, być uczynnym i koleżeńskim, pomagać słabszym, szanować poglądy  i przekonania innych,

3)  dbać o schludny wygląd i nosić strój określony przez dyrektora (wygodne ubranie w dni powszednie, strój galowy złożony z białej koszuli lub bluzki i ciemnych spodni lub spódnicy  w dni uroczystości szkolnych; obuwie przeznaczone do poruszania się wewnątrz budynku szkolnego),

4)  dbać o własne bezpieczeństwo, zdrowie i higienę, nie stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa innych,

5)  dbać o wspólne dobro i porządek w ośrodku,

6)  wyłączać podczas wszystkich zajęć telefon komórkowy i inne urządzenia elektroniczne, w szczególności gry i odtwarzacze muzyki, o ile korzystanie z nich nie jest przewidziane w programie zajęć i nie odbywa się na wyraźne polecenie nauczyciela,

7)  podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora oraz ustaleniom rady pedagogicznej,

8)  przestrzegać zapisów statutu ośrodka.

3.      Nagroda i kara stosowana  jest  w ośrodku w codziennej  pracy  zgodnie  z  zasadą  wzmocnień  pozytywnych  obowiązujących  w  pedagogice  specjalnej:

1)  wyróżnienie wychowanka nagrodą   nie  może   mieć  charakteru nagradzania go za  wyższy od  innych  wychowanków  poziom  jego rozwoju   intelektualnego,

2)  wychowanek  może otrzymać następujące nagrody: pochwała wychowawcy wobec klasy, pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej, dyplom uznania dla osiągnięć ucznia, nagroda rzeczowa,

3)  wychowanek  może otrzymać następujące kary: pozbawienie przywileju wzmocnienia, ustne upomnienie w indywidualnej rozmowie, ustne upomnienie na forum klasy, zakaz uczestnictwa na określony czas w imprezach klasowych i szkolnych oraz preferowanych aktywnościach, niewpływających na proces rewalidacji.

4.      W przypadku naruszenia praw wychowanka lub nieakceptacji nagrody czy kary uczeń, rodzic (opiekun prawny) lub inny pracownik ośrodka ma prawo do złożenia skargi do dyrektora ośrodka, który rozpatruje skargę w trybie natychmiastowym i podejmuje działania w stosunku do osób, które dopuściły się naruszenia praw wychowanka lub podejmuje działania naprawcze, jeżeli naruszenie powstało z powodu obowiązujących   w ośrodku przepisów  prawnych.

5.      Skreślenie z listy uczniów może nastąpić w drodze decyzji administracyjnej lub decyzji dyrektora na podstawie uchwały rady pedagogicznej w następujących przypadkach:

1)  skazania ucznia prawomocnym wyrokiem sądu,

2)  notorycznego nieusprawiedliwionego opuszczania zajęć lekcyjnych przez ucznia przy absencji przekraczającej 80% dni nauki,

3)  od decyzji o skreśleniu z listy uczniów uczniowi przysługuje odwołanie do właściwego Kuratora Oświaty za pośrednictwem dyrektora, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.

5.a. Zapisy ust. 5 nie dotyczą ucznia objętego obowiązkiem szkolnym.

5.b. Wniosek o przeniesienie ucznia do innej szkoły może wynikać z następujących przyczyn:

a)  ustawiczne zachowanie zagrażające bezpieczeństwu innych dzieci,

b)  trudności wychowawcze związane z łamaniem prawa np. kradzieże na terenie ośrodka i poza nim, bójki i agresywne zachowania, wnoszenie i spożywanie narkotyków lub dopalaczy  na terenie szkoły,

c)  rażące naruszanie norm i zasad obowiązujących w szkole mające demoralizujący wpływ na innych uczniów,

d)  wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy oraz celowe niszczenie lub kradzież mienia szkolnego,

e) fałszowanie dokumentów szkolnych.

5.c. Dyrektor zwraca się z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły po wyczerpaniu środków wychowawczych dostępnych w placówce i podjęciu wszelkich możliwych działań we współpracy z rodzicami dziecka mających na celu włączenie ucznia w środowisko szkolne.

  1. Uchylony.

7.      Ośrodek   informuje  rodziców (opiekunów prawnych)  o  postępach  ucznia  oraz  o problemach  wychowawczych  lub   sytuacji  zdrowotnej  wychowanków.

  1. Uchylony.

DOKUMENTACJA                                                                                              

§  14

 

1.      Ośrodek  prowadzi   i   gromadzi   dokumentację   dotyczącą:

1)  przebiegu   nauczania  tj.: 

a)      księgę uczniów Szkoły Podstawowej, Szkoły Przysposabiającej do Pracy,

b)      księgę   arkuszy ocen,

c)      dzienniki   lekcyjne dla każdego oddziału,

d)      dzienniki innych zajęć,

e)      dzienniki nauczania indywidualnego,

f)       dziennik  świetlicy,

g)      dziennik pracy pedagoga szkolnego,

h)      dziennik pracy psychologa,

i)       dzienniki  indywidualnych i zespołowych zajęć  rewalidacyjno – wychowawczych oraz zeszyty obserwacji,

j)       arkusze ocen uczniów.

k)      protokolarz Rad Pedagogicznych.

2)  pobytu   w   ośrodku  tj.:

a)      księgę  wychowanków ośrodka,

b)      dzienniki   zajęć  wychowawczych prowadzone dla każdej grupy wychowanków,

c)      dokumentację  osobistą   wychowanka  (tzw. teczki  osobowe  wychowanków),

d)      rejestr   przyjazdów   i   wyjazdów   wychowanków.

3)  gospodarki  finansowej  i  budżetowej.

2.      Zasady   prowadzenia   i   gromadzenia   dokumentacji   określają   odrębne   przepisy.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  §  15

1.      Zasady    prowadzenia   gospodarki   finansowej   i   budżetowej   określają   odrębne   przepisy.

2.      Obecna wersja statutu poprzedzona była statutem uchwalonym przez Radę Pedagogiczną SOSW w Kaczynie w dniu 30. VIII 1994 r.

3.      Zmian do statutu dokonano uchwałami Rady  Pedagogicznej SOSW w Kaczynie na zebraniach w dniach: 27.VI.2005 r., 20.XII.2010 r., 31.VIII.2015 r., 29.11.2017 r., 19.I.2024r.

19718